بولتون در گفت وگو با خبرگزاری رویترز در جریان سفر به سرزمین های اشغالی فلسطین گفت: پوتین که روز ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) در هلسینکی پایتخت فنلاند با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد، گفته است که مسکو نمی تواند ایرانی ها را به ترک سوریه مجبور کند. 

بولتون افزود: پوتین همچنین به ما گفت که منافع روسیه و ایران دقیقا یکی نیست. از این رو ما درباره اینکه روسیه چه نقشی می تواند ایفا کند با آنها صحبت خواهیم کرد.

بولتون قرار است که پس از فلسطین اشغالی به اوکراین و سپس به ژنو برود تا همتای روسی خود &#۳۹;نیکلای پاتروشف&#۳۹; را در روز پنجشنبه، اول شهریور، ملاقات کند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: باید ببینیم که درباره حل و فصل مناقشه در سوریه چه توافق هایی خواهیم داشت اما یکی از پیش نیازها این است که تمام نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند. 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در عین حال مدعی شد: روسیه در سوریه &#۳۹;گیر افتاده است&#۳۹; و به دنبال این است که دیگران هزینه بازسازی پس از جنگ در سوریه را تامین کنند و خاطرنشان کرد که این فرصتی برای واشنگتن است تا برای خارج شدن نیروهای ایران از سوریه فشار وارد کند. 

وی مدعی شد که واشنگتن اهرم هایی در مذاکرات با روسیه دارد زیرا &#۳۹;روس ها در حال حاضر در آنجا گیر کرده اند&#۳۹; . بولتون افزود: و گمان نمی کنم که آنها بخواهند که در آنجا گرفتار باشند؛ فعالیت دیپلماتیک آنها در اروپا نشان می دهد که مایل هستند دیگرانی را برای بر دوش گرفتن هزینه بازسازی سوریه پیدا کنند که البته ممکن است در این زمینه موفق شوند یا نشوند. 

بولتون در بخش دیگری از گفت وگو با رویترز گفت که تماس های آمریکا با روسیه شامل هیچگونه تفاهمی درباره حملات نیروهای سوریه علیه افراد مسلح در ادلب نمی شود اما در عین حال در خصوص هرگونه کابرد سلاح های شیمیایی یا بیولوژیک در ادلب هشدار داد. 

بولتون در پاسخ به این سوال که اگر حمله شیمیایی یا بیولوژیک روی دهد آمریکا چگونه واکنش نشان خواهد داد، گفت: با قدرت ! 

بر اساس گزارش رویترز ، آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ درصدد خارج شدن از سوریه بود در حالی که دولت های قبلی، نیروهایی را به سوریه اعزام کرده و با وجود مخالفت های ترکیه ، حمایت های محدودی از نیروهای مسلح کرد انجام دادند. 

بولتون از ارائه پاسخ شفاف و روشن درباره ادامه چنین اقداماتی خودداری کرد و گفت که &#۳۹;حضور آمریکا بر مبنای اهداف است&#۳۹; . وی خاطرنشان کرد: منافع ما در سوریه این است که کار نابودی &#۳۹;خلافت ارضی داعش&#۳۹; را به پایان برسانیم و با تهدید ادامه دار تروریسم داعش برخورد کنیم و همچنین درباره حضور نیروهای شبه نظامی و نیروهای عادی ایران نگران باشیم و اینها موضوعاتی است که ما را در آنجا (سوریه) نگاه می دارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.