رسانه های ترکیه اعلام کردند که این مرجع قضایی یونان در حکم صادره اعلام کرده است که در خصوص نقش این نظامی و هفت نفر از همراهان وی در کودتای دو سال پیش و نیز عضویت آنها در گروه گولن که مسبب اصلی کودتا اعلام شده، دلایل کافی موجود نیست.

پیش از این، مراجع قضایی یونان در پاسخ به درخواست این نظامیان، به آنها حق پناهندگی اعطا کرده ولی دولت یونان خواستار لغو این حکم شده بود که دیوان عالی قضایی یونان امروز با رد درخواست دولت این کشور، قرار نهایی خود را در این زمینه صادر و به یکی دیگر از این نظامیان حق پناهندگی داد.

بر اساس قرار صادر شده، این نظامی ترک، حق سفر به هر مقصد دلخواه را خواهد داشت.

بنا به اعلام رسانه های یونان، این نظامی به همراه سه تن دیگر هم اکنون در یک منطقه نظامی و تحت حفاظت به سر می برند.

پیش از این به سه نظامی دیگر از هشت نظامی فراری ترکیه در یونان حق پناهندگی اعطا شده بود.

سه ماه پیش در پی حکم مراجع قضای یونان، چهار نفر نظامیان ارتش ترکیه بعد از ۱۸ ماه حبس در این کشور آزاد شده و تحت تدابیر شدید امنیتی به اقامتگاهی خارج از شهر آتن منتقل شدند.

وزارت خارجه ترکیه در همان زمان در واکنش به این اقدام یونان، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: شورای عالی قضایی یونان با تایید حکم پناهندگی آنها، در واقع قوانین حقوق بین المللی را نادیده گرفت و بدین ترتیب در نزد افکار عمومی یونان به کشوری حامی و پشتیبان کودتاگران ثبت شد.

به گزارش ایرنا، هشت نظامی ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۶ جولای ۲۰۱۶ با یک فروند بالگرد نظامی این کشور به جزیره &#۳۹;دده آغاج&#۳۹; یونان در دریای اژه متواری شده و در خاک یونان درخواست پناهندگی کردند.

مقامات عالیرتبه ترکیه در تماس با همتایان یونانی خود به دفعات خواهان استرداد این نظامیان فراری شده و تاکنون موفق به جلب نظر مقامات سیاسی ـ قضایی یونان نشده اند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به &#۳۹;فتو&#۳۹; و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی ترکیه، کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) در این کشور را سازماندهی کرده است.

در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ ترکیه، ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.