ال موندو ادامه داد:مخالفت آمریکا در تضمین معافیت تحریم هایش ، شرکت توتال را مجبور به خروج از ایران و لغو سرمایه گذاری میلیاردی این شرکت برای بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی کرد.

روزنامه اسپانیایی به اعلام رسمی‌ «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران در این باره و اینکه شرکت ملی‌ نفت چین تا ۸۰ درصد مشارکت در این پروژه عظیم را بر عهده خواهد گرفت، اشاره کرد و افزود:بدین ترتیب ، آنچه که به عنوان نخستین عملیات انرژی عظیم غرب در جمهوری اسلامی ایران پس از لغو تحریم ها و امضای توافق هسته ای اعلام شده بود ، جنینی بود که مرد.

ال موندو مدعی شد که توتال در پیروی از دیگر شرکت ها عمل کرده که پس از امضای یادداشت تفاهم و تقریبا بدون حمایت بانکی اروپایی ، نتوانستند وعده های خود را تحقق بخشند .

نشریه اسپانیایی یادآورشد:همه اینها به رغم این بود که اتحادیه اروپا ، امضا کننده توافق هسته ای در کنار آلمان ، فرانسه و انگلیس ، علنی حمایت خود را از توافق نشان داد.بروکسل به عنوان گام اولیه در حمایت از شرکتهایش ، در اوایل ماه آگوست و همزمان با شروع نخستین مرحله تحریم های آمریکا ، یک اقدام انسدادی برای جبران ضرر به شرکت های اروپایی مجازات شده اعلام کرد.تهران به نوبه خود گفت فرمول پیشنهادی ، ناکافی است .

ال موندو افزود:همانگونه که تصمیم توتال نشان می‌ دهد، سه ماه مانده به اجرای دومین مرحله تحریم ها که مربوط به ممنوعیت واردات هیروکربن است ، اعتماد به اینکه اتحادیه اروپا می‌ تواند به طور موثر از شرکت های اروپایی در مقابل تحریم های آمریکا حفاظت کند ، ا‌ندک است .

نشریه اسپانیایی همچنین مدعی شد :کارآفرینان اسپانیایی به عدم توانایی در حفظ عملیات های خود یا شرکایشان در آمریکا یا مشکلات جدید برای انتقال وجوه به عنوان دلایل خداحافظی با ایران اشاره می‌ کنند .

به عقیده گزارش نویس ال موندو، خروج شرکت های اروپایی از ایران یک ذینفع به نام چین دارد .نه تنها شرکت ملی‌ نفت چین می‌ تواند کنترل یک میدان گازی بزرگتر در ایران با دومین ذخایر گازی جهان را در دست بگیرد بلکه اعلام شده که پکن در جنگ تجاری با آمریکا ، با دور زدن تحریم ها ، از کشتی های نفتکش ایرانی برای ادامه واردات نفت خام استفاده کند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.