روسیا الیوم گزارش داد، جنبش حماس گفت که سخنان ترامپ مبنی بر برداشته شدن قدس از روی میز مذاکرات "بی‌ شرمانه و خطرناک" است.

سامی ابو زهری، سخنگوی این جنبش خاطر نشان کرد، تشکیلات خودگردان فلسطین باید در واکنش به این سخنان ترامپ، از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کرده و "همکاری امنیتی" با این رژیم را متوقف کند و از سوی دیگر، روابط و تماس‌های امنیتی خود با دولت آمریکا را قطع کند.

در همین راستا، جنبش فتح نیز تصریح کرد، اگر قدس پایتخت کشور فلسطین نباشد، هیچ راه حل و صلحی در کار نخواهد بود؛ حتی اگر منازعه صهیونیستی - فلسطینی تا ابد ادامه داشته باشد.

این جنبش خاطر نشان کرد، تنها راه حل این منازعه اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی است و هر گونه تلاشی برای دور زدن این قطعنامه‌ها، بی ارزش است و موفقیتی در بر نخواهد داشت.

از سوی دیگر، سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس اشغالی را "بی ارزش" دانست.

"احمد تمیمی" عضو کمیته اجرایی ساف و رئیس دایره حقوق بشر و جامعه مدنی این سازمان خاطر نشان کرد، اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه «مساله قدس از روی میز مذاکرات سازش حذف شده است» در راستای همان سیاست جانبداری کاخ سفید از رژیم صهیونیستی و خیال‌پردازی‌های آمریکا درباره اجرای معامله قرن بدون پایتختی قدس برای کشور فلسطین در راستای طرحهای صلح آتی بیان شده است.

تمیمی تصریح کرد : ما نمی‌دانیم ترامپ درباره کدام مذاکرات صحبت می‌کند. قدس در دل ملت فلسطین و ملت‌های عربی و اسلامی جای دارد و اگر بتواند آن را از روی میز مذاکرات حذف کند، نمی‌تواند آن را از دلها پاک کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی خود درباره طرح پیشنهادی‌اش برای حل مساله فلسطین با اشاره به تصمیم خود در زمینه معرفی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که «اسرائیل در جریان مذاکرات تاوان به مراتب سنگین تری خواهد داد؛ چرا که هدیه بسیار ارزشمندی دریافت کرده است». دونالد ترامپ اظهار داشت که «ما مساله قدس را از روی میز مذاکرات حذف کردیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.