ناصیف حتى در الشروق چاپ مصر نوشت: گفته می شود دیدار بین مسئولان دو کشور، در صورت وقوع، در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر صورت می گیرد. برخی از تحلیلگران دعوت ترامپ را تنها یک مانور تبلیغاتی می دانند که با هدف به چالش کشیدن ایران مطرح شد. اما در واقع امر، حمله شدید، تهدید به جنگ و تنش بالا تا برگزاری یک نشست با هدف مذاکره براساس شروط ترامپ، استراتژی اصلی رئیس جمهور آمریکاست.

عده ای از تحلیلگران معتقدند برنامه ترامپ در مورد ایران با اعلام ممنوعیت انجام هر گونه مذاکره ای با آمریکایی ها، به سرعت ساقط شد. اما باب مذاکرات غیر مستقیم همچنان باز است و طرفهای زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. هیچ چیز در عالم سیاست برای دولتهایی که با وجود داشتن عناوین اعتقادی پر زرق و برق، واقعگرا هستند، محال نیست و بهترین مثال در این زمینه، تفاهم های ایران و امریکا در مورد افغانستان و عراق است.

مساله قابل توجه، دیدار وزرای خارجه کره شمالی و ایران در تهران، در روز اجرایی شدن تحریمهای آمریکاست. دیداری که در زمان خود پیامهای مشترکی را برای واشنگتن داشت، پیامهایی از جانب دشمنان دیروز و امروز آن. در مقایسه دو حالت کره شمالی و ایران در رابطه با واشنگتن باید گفت، رسیدن به توافقی در حالت اول، برای امریکا اسان بود، به این دلیل که تنها یک نفر زمام امور را در دست دارد و از کارت های مهمی در خارج از مرزهای خود برخوردار نیست. اما حالت ایران، درست برخلاف کره است، چه از حیث ترکیب قدرت و نفوذ منطقه ای گسترده آن و چه از نظر فرصتهایی که ایران در صورت وقوع برخورد مستقیم یا نیابتی با امریکا، داراست.

بین واشنگتن و تهران میدانهای مقابله متعددی در بازی شطرنج خاورمیانه، فعال است که از یمن، لبنان، عراق و سوریه می گذرد، اما هنوز هیچ یک از طرفین نتوانسته است به طور کامل بر دیگری پیروز شود.

همه منتظرند، شاید انتظار طولانی شود و همچنان شاهد جنگهای کوچکی برای بهبود مواضع مذاکره باشیم، لحظه ای که عملیات امضای تفاهم های بزرگ آغاز شود، که قطعا تنها آمریکایی و ایرانی نخواهد بود، بلکه تفاهم هایی بین المللی، منطقه ای –عربی صورت می گیرد که در آن تمام قوای اثرگذار با نشانه های مختلف حضور دارند. در این هنگام است که امکان صحبت از زمان دیدار آمریکایی ایرانی وجود دارد؛ دیداری که می تواند زمینه ساز تفاهمی بزرگ بین تمام قوای بین المللی باشد تا همگی در مورد ضرورت مهار و خاموش کردن آتشهای خاورمیانه گفتگو کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.