«جرمی هانت» که یک ماه از انتخابش به عنوان وزیر خارجه انگلیس می‌گذرد، در واشنگتن به یک رسانه آمریکایی گفت که از نظر او، دونالد ترامپ «دارد برای انجام کاری کاملا متفاوت از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند، تلاش می‌کند».

او به «آکسیوس» گفت: «او (ترامپ) قطعا اهمیت نظم بین‌المللی را می‌فهمد. شما مجبور نیستید که توجیهش کنید که روسیه در حال انجام اقدامات شرورانه، غیرقابل قبول و نقض هنجارهای بین‌المللی است البته نظر او این است که اگر قرار است نظم بین‌المللی کارساز و موثر باشد، باید اصلاح شود و تغییر کند».

هانت که  به واشنگتن سفر کرده، گفت که در دومین روز انتخابش به عنوان وزیر خارجه، به همراه نخست‌وزیر انگلیس با ترامپ در لندن دیدار داشته است.

وزیر خارجه جدید انگلیس گفت: «سیاست خارجی سنتی غرب این بوده که اگر کار کسی را تایید نکنیم، نه تنها در برابر آن اقدام می‌کنیم بلکه تعامل با وی را هم متوقف می‌کنیم. او (ترامپ) معتقد است که باید با مردم تعامل کرد و به نظر من این ناشی از ذهنیت برخاسته از تجارت و کسب و کار است. او همیشه به دنبال یافتن راهی برای قالب‌ریزی دوباره توافقات است».

هانت درباره جنگ تعرفه‌ای آمریکا علیه کشورهای اروپایی هم اظهارنظر کرد.

او گفت: «من درباره چرایی تفاوت نظر آمریکا و اروپا درباره تعرفه‌ها، نمی‌توانم توجیهاتی داشته باشم برای اینکه ملاک‌ها و استاندارهای زندگی هر دو طرف مشابه هم است. او (ترامپ) می‌گوید که می‌خواهد، موضوع را درست کند اما او به دنبال دنیایی که در آن اروپا و آمریکا با هم تجارت نداشته باشند نیست چرا که  کاملا متوجه اهمیت تجارت آزاد است».

«آکسیوس» در گزارش خود درباره مصاحبه با وزیر خارجه انگلیس می‌نویسد: «رهبران در بروکسل (اتحادیه اروپا) و برلین در حال تاکید بر لزوم به عقب راندن ترامپ به ویژه در زمینه تجارت بوده‌اند اما هانت رویکردی متضاد با آنها را برگزید. او "دل و جرات" ترامپ را تحسین کرد و بیشتر از بسیاری از اعضای دولت آمریکا به دفاع از اهداف سیاست خارجی رئیس‌جمهور این کشور پرداخته است».

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از این مصاحبه درباره برگزیت اظهارنظر کرد و گفت: «وضعیت ما بیرون از اتحادیه اروپا بهتر (از حضور در درون اتحادیه) خواهد بود».

هانت درباره جایگزین شدنش با «بوریس جانسون» بعد از استعفای او از سمت وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم هیچ کسی از منظر سبک و سیاق بتواند شبیه به بوریس باشد. البته سبک و سیاق من کاملا متفاوت است اما فکر نمی‌کنم ما از اساس با هم متفاوت باشیم به ویژه وقتی موضوع روابط با آمریکا در میان باشد».

خبرنگار آمریکایی از هانت سوال کرد: «ترامپ گفته که (بوریس) جانسون نخست‌وزیر خوبی خواهد شد. آیا حق با اوست؟».

وزیر خارجه انگلیس گفت: «بوریس کسی است که هرگز او را دست‌کم نخواهم گرفت. او مردی است که مسیر تاریخ بریتانیا را از طریق کارزارش برای برگزیت تغییر داده است. با او درباره همه موضوعات هم نظر نیستم اما از آینده چه کسی خبر دارد؟»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.