نتیجه‌ی تحقیق مفصل تازه‌ای درباره‌ی بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی در ایالت فلوریدا، تازه‌ترین پژوهشی است که نشان می‌دهد وقتی پزشک زن است، میزان مرگ‌ومیر بیماران کاهش پیدا می‌کند. محققان در این تحقیق بیش از ۵۸۰ هزار نمونه را بررسی کردند. تحقیق از سوی دیگر نشان داد زنان مبتلا به بیماری قلبی وقتی به پزشکان مرد مراجعه می‌کنند، با بیشترین احتمال مرگ‌ومیر مواجه‌اند.

در سال ۲۰۱۶ نیز پژوهش محققان دانشگاه هاروارد که بیش از ۱ و نیم میلیون موردمراجعه به بیمارستان‌های دولتی آمریکا را بررسی کردند، نشان داد که بیمارانی که به دست پزشکان زن معالجه می‌شوند، کمتر می‌میرند و احتمال مراجعه‌ی دوباره‌ی آن‌ها به بیمارستان در یک ماه بعد از معالجه، کمتر است.

دلیل این تفاوت معنادار چیست؟ نتیجه‌ی پژوهش دانشگاه جان‌ هاپکینز شاید یکی از پاسخ‌های این سوال باشد. پژوهشگران این دانشگاه نتایج چندین تحقیق مهم و گسترده درباره‌ی جنسیت پزشکان در روند درمانی را بررسی و تحلیل کردند: کلید اصلی در نحوه‌ی تعامل پزشک با بیمار است.

آن‌‌ها در این بررسی دریافتند که پزشکان زن، بهتر و دقیق‌تر به بیمار گوش می‌دهند و به او فرصت بیشتری می‌دهند تا درباره‌ی درد و علایم و نگرانی‌های خود حرف بزند. این تحلیل نشان داد به‌طور متوسط پزشکان زن در مقایسه با همتایان مرد خود ۱۰٪ یا ۲ دقیقه زمان بیشتر به هر بیمار اختصاص می‌دهند. همین باعث می‌شود که نتیجه‌گیری و تشخیص دقیق‌تری درباره‌ی بیمار داشته باشند.

 

پژوهشگران تحقیق تازه‌ درباره بیماران قلبی در ایالت فلوریدا در یافته‌‌های خود تاکید کردند که «دقیق گوش دادن» به‌ویژه در مواجهه با زنانی که به بیماری قلبی مواجهه‌اند، بسیار حیاتی است. نشانه‌های مشکلات قلبی در زنان گاه متفاوت با مردان است. برای مثال، زنان بسیاری به هنگام سکته قلبی یا دیگر مشکلات ناشی از نارسایی قلب، درد قفسه سینه ندارند. تحقیق نشان داد حواس پزشکان زن به این واقعیت بیشتر است، در حالی که بسیاری از پزشکان مرد به هنگام پرسش درباره‌ی دردها، «مرد بیمار» و نشانه‌های رایج در میان مردان را مدنظر دارند و حواس‌شان جمع این تفاوت‌ها نیست.

این پژوهشگران می‌گویند ممکن است دلایل دیگری هم مطرح باشد که این پژوهش در کار بررسی آن نبوده است. از جمله این احتمال که زنان بیمار به پزشکان زن اعتماد بیشتری دارند و راحت‌تر درباره نشانه‌ها و دردهای خود صحبت می‌کنند.

پیش از این پژوهش دیگری هم نشان داد که جنسیت پزشک در بحث «قطع کردن صحبت بیمار» موثر است. مردان پزشک بسیار بیشتر از همتایان زن خود، مدام وسط حرف بیمار می‌پرند و به او مجال کافی نمی‌دهند تا راحت درباره‌ی علایم و نگرانی‌های خود صحبت کند. تحقیق دیگری هم نشان داد زنان پزشک به طور متوسط دست‌کم ۳ دقیقه صبر می‌کنند تا وسط حرف بیمار بپرند، درحالی که مردان پزشک تنها ۴۷ ثانیه به بیمار مجال می‌دهند.

آیا پژوهشگران توصیه می‌کنند که پزشک خود را از میان زنان انتخاب کنید؟ مطلقا. اما می‌گویند بد نیست حواس آدمی به این تفاوت‌ها هم باشد و مهم‌تر آن‌که فرهنگ رایج معاینه و درمان در میان برخی از مردان پزشک را کمی تغییر داد. راه دوری نمی‌رود کمی «بیشتر گوش داد» و به بیمار فضا و وقت بیشتری داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.