مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس درباره طرح یک فوریت شفافیت آرای نمایندگان به خبرآنلاین گفت: این موضوع خلاف آئین‌نامه است چرا که در ائین‌نامه به صراحت قید شده است آرا باید غیرعلنی باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این علنی شدن آرا باعث نمی شود نمایندگان خود را پاسخگوتر ببینند گفت: اینکه چه شیوه ای استفاده شود بهتر است یک بحثی است و اینکه در حال حاضر می توانیم از چه راهی برویم بحث دیگری است.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: سالها قبل از مجلس دهم یک آئین نامه و قواعدی تنظیم شده است و سالها بر اساس آن قواعد رفتارها شکل گرفته حال اگر افرادی مصلحت را در تغییر این روش می دانند ابتدا باید این موضوع را در کمیسیون آئین نامه مطرح کنند و بعد از تصویب به صحن بیاورند و با تصویب نمایندگان آن را جایگزین شیوه قبل کنند.

[مسعود پزشکیان]

پزشکیان در پاسخ به این سوال که این تغییر می تواند یک گام به سوی شفافیت محسوب شود گفت: به نظر من شفافیت در این نیست بلکه شفافیت در وجود داده و ارتباط آنها با هم است به صورتی که هیچ کسی نتواند از آنچه هست خود را مستثنی یا تبرئه کند. در خارج هیچ کسی نمی تواند اموالش را مخفی کند یا از مالیات فرار کند اما در کشور ما هرکسی هرچقدر داشته باشد هیچ کجا پاسخگو نیست و هیچ کجا بررسی نمی شود اما در عوض بی نهایت توهین و تهمت و افترا داریم.

نائب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مجلس خود را از شفافیت مستثنی می داند چه زمانی که پای تحقیق و تفحص به میان می آید و چه زمانی که طرح شفافیت آرا مطرح می شود گفت: مشکل از جای دیگری است. شما ببینید در بحث تحقیق و تفحص ها که تا امروز نزدیک به ۲۰۰ تحقیق و تفحص انجام شده کدام یک را به نتیجه رسانده ایم؟

او ادامه داد: زمانی برای اینکه شعاری داده باشیم طرح تحقیق و تفحص از موضوعی را راه می اندازیم همانطور که ۲۰۰ تحقیق و تفحص را تا امروز انجام داده ایم اما نتیجه اش چه شد؟ باید به سمت کاری برویم که انتهای آن منتج به نتیجه شود  و بدانیم با این اقدام می توانیم از یک رویه نادرست جلوگیری کنیم.  

پزشکیان با اشاره به استیضاح وزیر کار گفت: وزیر کار را استیضاح و برکنار کردیم شما فکر می کنید یک فرد بهتری می آید و یا آنچه در مجلس گفته شد روش و منش فرد دیگر را بهتر می کند؟ به نظرم هیچ ربطی ندارد این اقدامات ما فقط برای این است که بگوییم می خواهیم مشکل را حل کنیم درحالی که این کارها صورت مسئله پاک کردن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.