«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه و همتای ترک او «خلوصی آکار» به گفت وگوهای مشروح درباره اوضاع سوریه که هفته گذشته در دیدار دوجانبه در مسکو آغاز شده و در جریان آن طرف روسی پیشنهادهایی را برای حل و فصل اوضاع منطقه شمال غرب سوریه مطرح کرد، ادامه دادند. 

در دیدار امروز همچنین موضوعات مهمی همچون تامین امنیت منطقه ای و دورنمای توسعه همکاریهای فنی-نظامی میان دو کشور بررسی شد.

دیدار قبلی وزیران دفاع روسیه و ترکیه ۱۷ ماه اگوست (روز جمعه گذشته) برگزار شد و دو طرف در خصوص مسائل انسانی سوریه از جمله بازگشت پناهندگان سوری به میهن خود و همکاری های نظامی گفت وگو کردند.

مسکو و آنکارا در چارچوب مذاکرات بین المللی آستانه که ایران، روسیه و ترکیه موسس و حامی آن هستند، برای حل و فصل بحران سوریه همکاری می کنند.

ترکیه از یک سال پیش همکاری های فنی -نظامی با روسیه را با توافق برای خرید مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از این کشور آغاز کرد.

اوایل هفته، «الکساندر میخیف» رئیس شرکت &#۳۹;روسو برون اکسپورت&#۳۹; آژانس صادرکننده تسلیحات روسیه اعلام کرد که این کشور از سال آینده تحویل سامانه ضدموشکی اس - ۴۰۰ را به ترکیه آغاز می کند. 

موضوعی که بلافاصله آمریکا به آن واکنش نشان داد و تهدید کرد در صورتی که ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روسیه اس-۴۰۰ خریداری کند با تحریم های جدید آمریکا مواجه خواهد شد.

گفته می شود اولین گام آمریکا در این خصوص لغو فروش هواپیماهای اف-۳۵ به ترکیه خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.