بر اساس این بررسی که برای اولین بار به این موضوع پرداخته، حتی یک شب بی‌خوابی و کم‌خوابی برای تضعیف بدن افراد کافی است.محققان، ناتوانی در به خواب رفتن یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم‌خوابی می‌گویند.

کارشناسان باور دارند، با تغییر ساعت خواب و بیداری، کار ژن‌ها نیز مختل می‌شود و بدن را دچار آسیب‌های فراوان می‌کنند.

پژوهش‌های متعددی نشان داده است، کم‌خوابی افراد را در خطر ابتلا به چاقی و دیابت قرار می‌دهد؛ افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند، بیش از دیگر افراد در معرض خطر هستند.

افرادی که کم خواب هستند، به نظر می‌رسد عدم تعادل هورمون دارند که با افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذاهای کالری بالا، پاسخ بیشتر به رفتارهای افراطی و عدم توانایی کاهش کنترل انگیزه‌ها مرتبط است و در نهایت منجر به چاقی مفرط می‌شود.

محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه برتر سوئد می‌گوید: تمام عواملی که موجب چاقی می‌شوند، باید تحت کنترل افراد قرار بگیرند؛ چاقی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان است که به بیماری‌های مختلفی نظیر انواع سرطان و سکته‌ای قلبی و مغزی مربوط می‌شود.

بنابر آمارهای وزارت بهداشت آمریکا، سالانه ۶۴ میلیون نفر از آمریکایی‌ها از کم‌خوابی رنج می‌برند.

محققان می‌گویند: مصرف داروهای ضدافسردگی، قرص‌های خواب‌آور می‌تواند برای درمان موقت این بیماری مفید باشد اما بهترین راه برای درمان آن، تحریک دستگاه عصبی مرکزی است.

به تازگی محققان با توجه به تحلیل رفتار و عادات گروه‌های مختلفی از مردم در کشورهای مختلف و از گروه‌های سنی متفاوت و همچنین بررسی گروه‌های مختلف از افرادی که از انواع بی خوابی رنج می‌برند به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از تلفن همراه به دلیل وجود نرم‌افزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های پیام‌رسان در آن‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار در بی‌خوابی هستند.

این موضوع به دلیل تکرار شدن و با در نظر گرفتن اینکه شبکه‌های اجتماعی در همه جای دنیا در دسترس بوده و تعطیلی و هزینه چندانی هم ندارند، به یکی از عوامل بی خوابی در عصر حاضر تبدیل شده‌ است.

به گفته پژوهشگران، این نرم‌افزارها به خصوص زمانی که روی تلفن همراه استفاده می‌شوند و با کاربر به تخت خواب می‌روند، باعث برهم زدن تمرکز پیش از خواب می‌شوند به گونه‌ای که تقریباً بعد از دریافت یا ارسال یک پیغام، بدن برای آنکه بتواند مجدداً به تمرکز لازم برای خواب برگردد به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

کارشناسان معتقدند، بازدیدهای پرتکرار روزانه از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر فرصت برخورداری از یک خواب خوب شبانه را از بین می‌برد و از سوی دیگر، افرادی نیز که مشکلات خواب دارند، ممکن است از پرسه زدن در این شبکه‌های مجازی به عنوان راهی برای وقت گذرانی استفاده کنند.

آمارهای موجود حکایت از آن دارد که زنان ۴ برابر بیش از مردان از بی‌خوابی و کم‌خوابی رنج می‌برند.

برهمین اساس، شمار زنان چاق، مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین افسردگی چندین برابر بیش از مردان است.

این بررسی در دیلی‌میل منتشر شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.