«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه از اقدام شرکت‌های بزرگ فناوری در تعلیق صفحات کاربران در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده است.

ترامپ در توئیتر نوشت: «رسانه‌های اجتماعی بزرگ، صدای میلیون‌ها نفر را ساکت می‌کند. وقتی معنی این کار آن است که مجبوریم به اخبار جعلی مثل سی‌ان‌ان گوش بدهیم، نباید آن را انجام بدهند. مردم باید بدون سانسور بفهمند چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست.»

 فیسبوک، گوگل و توئیتر در روزهای گذشته در اقدامی هماهنگ حساب‌های کاربری برخی از فعالان را حذف کرده‌اند. فیسبوک، گوگل و توئیتر، صفحات «الکس جونز»، مستندساز آمریکایی را از شبکه‌های اجتماعی خود حذف کرده‌اند.

فیسبوک همچنینن دو بار صفحه پایگاه خبری «تله‌سور»، از جمله رسانه‌های آمریکای لاتین که منتقد سیاست‌های آمریکا است را حذف کرده است. 

 علاوه براین، شرکت گوگل در اقدامی مشابه با «فیس‌بوک» و توئیتر روز پنجشنبه (۲۳ اوت/ ۱ مردادماه) ۵۸ حساب‌های کاربری «مرتبط با ایران» را از پایگاه‌ها و سایت‌های مرتبط خود حذف کرد.

شرکت «فیس‌بوک» چهارشنبه به وقت تهران اعلام کرده بود صدها صفحه کاربری «مرتبط با ایران و روسیه» را از شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیتش از جمله فیس‌بوک و «اینستاگرام» حذف کرده است.

در همان روز شبکه اجتماعی «توییتر» هم اعلام کرد ۲۸۴ حساب کاربری مرتبط با ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، شرکت آمریکایی فیسبوک از سوی رسانه‌ها و کنگره آمریکا برای تغییر عملکرد و حذف صفحاتی که تصور می‌شود با روسیه در ارتباط هستند، تحت فشار قرار گرفت.

از آن زمان، به خصوص پس از افشای فروش اطلاعات کاربران فیس‌بوک به شرکت تحلیل داده «کمبریج آنالایتیکا»، این شرکت هر از چند گاهی شماری از صفحات را به بهانه مبارزه با انتشار اخبار جعلی و سوءاطلاعات، حذف می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.