از آنجایی که افزایش دما می‌تواند شدیدا آزاردهنده باشد، کاهش دما نیز طاقت‌فرسا و در برخی مواقع کشنده خواهد بود. حتی فکر زندگی در مناطقی که دمای آن صفر درجه است بسیار دشوار و طاقت‌فرسا است.

براساس گزارش «لایو ساینس»، در اینجا با چند مورد از سردترین مناطق دنیا آشنا می‌شوید:

اینترنشنال فالز، مینه‌سوتا آمریکا با دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد

منطقه اینترنشنال فالز یکی از سردترین نقاط کره زمین تلقی شده و جزو معدود نقاط واقع در ایالات متحده آمریکا است که دمای آن تا این اندازه شدیدا کاهش پیدا می‌کند. در حالت کلی، اینترنشنال فالز را به عنوان دومین منطقه بسیار سرد در سرتاسر آمریکا خطاب می‌کنند، اما این منطقه پایین‌ترین دمای متوسط را در کل کشور دارد (بین ۰ تا ۲ درجه سانتیگراد).

در سال ۲۰۰۲ سرانجام این منطقه با عنوان «یخچال کشور» نام‌گذاری شد و از آن زمان همه سال یک فستیوال چهار روزه برگزار می‌شود. در این مراسم، مردم به پخت بوقلمون پرداخته و روی برف اسکی می‌کنند.

استنلی، آیداهو آمریکا با منفی ۴۷ درجه سانتیگراد

مقام سردترین نقطه آمریکا در دست این منطقه است. این شهر در ۲۱۰ کیلومتر بویزی به عنوان مرکز ایالت آیداهو قرار دارد. این شهر علاوه بر داشتن رکورد از نظر کاهش بیشینه دما، از نظر تعداد روزهای دارای سرمای بیشینه نیز بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ رکورددار بوده است. شهر استنلی در دل کوه‌های راکی واقع شده و توسط سه جنگل ملی بویزی، چالیز و ساوتوث احاطه شده است.

پراسپکت کریک، آلاسکا آمریکا با منفی ۶۲.۱ درجه سانتیگراد

همانطور که انتظار داشتید، در لیست سردترین نقاط کره زمین سرانجام به آلاسکا رسیدیم. پراسپکت کریک یک زیستگاه بسیار کوچک بوده و در ۲۹۰ کیلومتری شمال فیربنکس آلاسکا واقع شده است. پیشتر، این منطقه محل استخراج معادن مختلف و همچنین محل زندگی نزدیک به ۲۷ هزار نفری بود که بر روی پروژه خط لوله آلاسکا کار می‌کردند. بعد از اتمام این پروژه در سال ۱۹۷۷، در یکی از سردترین نقاط کره زمین کمتر رفت و آمد انسان‌ها مشاهده می‌شود.

از نظر ثبت کمترین درجه هوای ممکن در یکی از مناطق ایالات متحده آمریکا، پراسپکت کریک رکورددار است، به طوری که در اولین ماه سال ۱۹۷۱، کاهش دمای بیشینه آن به منفی ۶۲ درجه رسید! اگرچه خط لوله آلاسکا از یکی از سردترین نقاط کره زمین عبور می‌کند، اما به خاطر عایق حرارتی فایبر گلاس ۱۰ سانتی‌متری به کار رفته درون آن، نفت عبور کرده از داخلش یخ نمی‌زند.

اسنگ، قلمرو یوکان کانادا با منفی ۶۳.۹ درجه سانتیگراد

همانطور که متوجه شد‌ه‌اید، با پیش رفتن در لیست سردترین نقاط کره زمین وضعیت همینطور وخیم‌تر می‌شود. از نظر کاهش دمای بیشینه در آمریکای شمالی، این منطقه رکورددار است. این یک روستای واقع در دره‌ای کاسه‌ای شکل بوده و در نزدیکی رودخانه سفید واقع شده است.

در سال ۱۹۴۷ و وقتی که کاهش دما به بیشترین میزان خود در این منطقه در طول تاریخ رسید، جمعیت اهالی ساکن در روستا که بومیان منطقه و همچنین معامله‌گران پوست حیوانات بودند، تنها بین هشت الی ده نفر گزارش شد. کاهش دما به حدی بود که مرکز هواشناسی واقع در اطراف منطقه نمی‌توانست دما را به طور دقیق محاسبه کند و مجبور شد داده‌های جمع‌آوری شده را به منظور آنالیز به منطقه‌ای دیگر ارسال کند.

یاکوتسک، سیبری روسیه با منفی ۶۴.۴ درجه سانتیگراد

یاکوتسک مرکز ایالت یاکوتیا در روسیه بوده و یکی از سردترین نقاط کره زمین واقع در سیبری به شمار می‌رود. در زمام کاهش شدید دما در زمستان‌ها، رودخانه لنا کاملا یخ می‌بندد، به طوری که می‌توان از آن به عنوان یک جاده فصلی استفاده کرد! گفتنی است این منطقه نزدیک به شش منطقه زمانی از مسکو پایتخت روسیه دورتر است. یکی از شگفتی‌های این منطقه، امکان پیدا کردن تمامی عناصر موجود در جدول تناوبی داخل آن است!

طبق گزارش گجت‌نیوز، بر اساس افسانه‌های قدیمی مردم این منطقه، زمانی که آفریدگار مشغول پرواز بر فراز کره زمین به منظور توزیع نعمات و منابع طبیعی در نقاط مختلف بود، بعد از رسیدن به یاکوتسک دستانش به طور کامل یخ زد، به همین دلیل هر چه در دست داشت در این منطقه فرود آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.