خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در دومین روز از سفر منطقه‌ای خود به قفقاز جنوبی در کنفرانسی خبری در ایروان گفت: بسیار مهم است که این درگیری‌ها به صورت صلح‌آمیز حل شود.

وی افزود: آلمان آماده است تا در حل صلح‌آمیز این درگیری‌های دیرینه همکاری کند.

قره‌باغ از زمانی که در جریان یک جنگ خونین در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی پس از فروپاشی جماهیر شوروی تصرف شد تحت کنترل ارمنستان قرار داشته است.

باکو و ایروان همچنان درگیر مشکل تبادل آتش مکرر در امتداد مرز این منطقه هستند که در سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.

جامعه بین‌الملل همچنان قره‌باغ را بخشی از آذربایجان می‌داند و هیچ کشوری این منطقه را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.

آذربایجان که بودجه نظامی‌اش از کل بودجه دولتی ارمنستان بیشتر است بارها تهدید کرده که حتی با استفاده از زور این منطقه را پس خواهد گرفت. در همین حال ارمنستان متعهد شده تا هرگونه حمله نظامی را دفع کند.

مرکل امروز (شنبه) به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد؛ جایی که انتظار می‌رود وی با این کشور نفت‌خیز حوزه دریای خزر درباره همکاری در حوزه انرژی مذاکره کند که جایگزینی برای روسیه در زمینه تامین نفت و گاز طبیعی به اروپا محسوب می‌شود.

مرکل از گرجستان به ایروان سفر کرد و در جریان سفرش به گرجستان حضور نظامی روسیه در مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی را به عنوان "اشغال" ۲۰ درصد از خاک گرجستان توسط روسیه و اقدام "کاملا ناعادلانه" محکوم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.