«شوی تلگرامی وارد ابعاد تازه شده است. در حالی که تا هفته گذشته احمدی‌نژاد و رسانه‌های او بر برگزاری علنی دادگاه اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون رییس دولت دهم اصرار داشتند و این خواسته مورد قبول دستگاه قضایی کشور نیز قرار گرفته بود اما این جریان ناگهان از خواسته خود عقب کشید.

شامگاه پنجشنبه کانال دولت بهار با انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی مشایی با احمدی‌نژاد را منتشر کرد که در این گفت‌وگو مشایی مدعی شد دادگاه علنی واقعی نیست بنابراین در دادگاه خود که قرار است امروز برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. مشایی در این فایل صوتی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «من به خانواده اعلام کردم که قاضی گفته جلسه دادگاه علنی نیست. من هم بیانیه که دادم، هیچ اعلام نکردند تا الان که شما آمدید. گفتم من کیفرخواست را نخواندم، با وکیل هم صحبت نکرده‌ام، گفتند شما خواندی، گفتم نخیر من نخوانده‌ام، آنجا در فرم هم نوشتم. حالا نظر شما (احمدی‌نژاد) چیست؟»

رییس دولت‌های نهم و دهم نیز در پاسخ به مشایی گفت: «من یک اطلاعیه دادم که می‌روم و دادگاه را شرکت می‌کنم. چون گفتم شما نیایید می‌گویند اینها ترسیدند و نیامدند، من گفتم که بروم آنجا، مصاحبه هم بکنم، بگویم این یک بازی سیاسی است و ایشان اصلا کیفرخواست را نخوانده است، حتی اجازه ملاقات هم نداده‌اند. ایشان باید چند جلسه بنشیند و مستندات تهیه کند.»

احمدی‌نژاد در ادامه با لحنی تاکیدی از دوست خود می‌پرسد که بنابراین در دادگاه شرکت نمی‌کنید و مشایی نیز پاسخ می‌دهد: «نه دیگر! با این حساب دیگر معنا ندارد که شرکت کنم. من به نماینده دادستان هم گفتم که قاضی باید مرا صدا می‌کرد و می‌گفت نظر ما عوض شده است و دادگاه علنی است. علنی بودن دادگاه را آن‌ گونه که من نوشته‌ام که شرکت می‌کنم.»

سوالی که پس از اظهارات مشایی در ذهن تداعی می‌شود آن است که از چه زمانی متهم برای دادگاه شرط و شروط می‌گذارد؟ آیا مشایی صلاحیت تحدید حدود برای قوه قضاییه را دارد؟ آیا معاون رییس دولت دهم سررشته‌ای از امور قضایی دارد که این‌چنین تعیین تکلیف می‌کند؟

اما این گفت‌وگو بخش جالب دیگری نیز داشت. احمدی‌نژاد در ادامه از مشایی اذن حضور در دادگاهی را خواسته و می‌پرسد: «پیشنهاد شما (رحیم مشایی) چیست، من بروم آنجا؟» و مشایی نیز چنین پاسخ می‌دهد: «من فکر نمی‌کنم که لازم باشد چون گفتنی را همیشه و همه جا می‌شود گفت.»

محمود احمدی‌نژاد پس از آن که از پاستور خداحافظی کرد، مدتی کنج عزلت برگزید اما به ناگاه در قامت یک اپوزیسیون ظهور کرد؛ ظهوری که مورد انتقاد دوستان روزهای نه چندان دور او نیز قرار گرفته است. احمدی‌نژاد تلاش دارد با اقدامات و اظهاراتی که بیشتر کاریکاتوری از موضع اپوزیسیون است خود را در رسانه‌ها حفظ کند غافل از آن که این جنس حنا دیگر رنگی ندارد. احمدی‌نژاد اگر چه بازیگر خوبی است اما هیچ‌گاه نمی‌تواند کارگردان خوبی باشد زیرا او سناریوهای بعدی خود را لو می‌دهد. دستگاه قضایی با درخواست محاکمه علنی اسفندیار رحیم‌مشایی موافقت کرد؛ اتفاقی که شاید احمدی‌نژاد پیش‌بینی آن را نمی‌کرد به همین دلیل این جریان این روزها بیش از گذشته دستپاچه شده و به هر بهانه‌ای تلاش می‌کند تا از محاکمه علنی فرار کند؛ ظاهرا احمدی‌نژاد و دوستانش در جریان کم و کیف پرونده معاون رییس دولت دهم قرار گرفته‌اند و به همین دلیل و از بیم آن که دست این جریان و پشت پرده‌های آن برای مردم رو شود به بهانه‌های واهی از محاکمه علنی گریزان هستند. هر چند احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با مشایی عنوان می‌کند که ممکن است ترسو خطاب شوند اما این دلیل نمی‌شود که او پاسخ این سوال را ندهد که چرا از دادگاه علنی گریزان هستید؟ مشایی می‌گوید شروط دادگاه علنی را من باید تعیین کنم و این در حالی است که دادگاه علنی شرایطی دارد که همگان در جریان کم و کیف آن هستند. در کجای جهان متهم برای دادگاه تعیین تکلیف می‌کند؟ احمدی‌نژادی‌ها جا زدند و بر این اساس تلاش دارند با بیان موضوعات واهی برای خود زمان خریده و از سعه‌ صدر نظام سوءاستفاده کنند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.