بر اساس ضوابط جدید مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که اطلاعیه آن از سوی معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران منتشر شد، متقاضیان خرید سهام در معاملات عمده باید واجد ۸ معیار باشند که نخستین معیار، رعایت مقررات مبارزه با پول‌شویی در تجهیز منابع مالی جهت خرید در معامله عمده است.

نداشتن محکومیت قطعی یا سوءپیشینه به واسطه ارتکاب جرائم مالی و اقتصادی، نداشتن بدهی­­‌های معوق عمده به شبکه بانکی، بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی‌سازی، داشتن توان مالی مناسب و دارا بودن استقلال مالی نیز از جمله این معیارهاست.

علاوه بر این، عدم شمول محرومیت تبعی بر افراد دارای سابقه تخلفات بااهمیت در بازار اوراق بهادار یا عدم ایفای تعهدات در معاملات عمده قبلی برخلاف مقررات که منجر به صدور حکم انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات در سازمان شده باشد، از جمله شرایطی است که برای متقاضیان خرید سهام در معاملات عمده در نظر گرفته شده است.

در نهایت، داشتن برنامه اداره شرکت در خصوص معاملات عمده کنترلی و عدم ایجاد انحصار پس از انجام معامله عمده نیز جزو شروطی است که متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ملزم به رعایت آن هستند.

شایان ذکر است که نحوه بررسی این ۸ معیار که به آن اشاره شد در اطلاعیه‌ای به نشانی http://yon.ir/miRmd در سایت فرابورس ایران به تفصیل شرح داده شده که متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام می‌توانند برای آگاهی از جزئیات شیوه بررسی این معیارها به این اطلاعیه مراجعه کنند.

اصطلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس

در اطلاعیه مهم دیگری که معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس به تازگی منتشر کرده، اصطلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران اعلام شده است.

بر این اساس، پیرو مصوبات تاریخ ۱۳ خردادماه سال جاری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، برخی موارد مربوط به ماده‌های ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۳۶، ۴۰، ۷۸ و ۸۶ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران اصلاح شد که جزئیات آن در اطلاعیه‌ای به نشانی http://yon.ir/CZOkn در سایت فرابورس ایران قابل مشاهده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.