رای الیوم نوشت: جمهوری اسلامی ایران در ضمن نمایش توانایی های نظامی خود، اخیرا از جنگنده کوثر رونمایی کرد که به گفته سازندگان آن، صد در صد تولید داخل است. اولین رونمایی از این جنگنده در شرایطی بود که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در آن نشسته بود و بر این مساله تاکید کرد که دشمنان می دانند تجاوز به ایران هزینه زیادی دارد.

این نشریه عرب زبان در ادامه آورده است: نکته قابل توجه پس از رونمایی از این جنگنده آن بود که دشمن اسرائیلی با دقت این تحرکات را زیر نظر گرفته است؛ چرا که ورود جمهوری اسلامی به صنعت ساخت جنگنده ها، مساله بسیار مهمی است که موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می کند، بویژه آنکه ایران در کنار عربستان سعودی، پس از ابر قدرتها، از سلاح هوایی قدرتمندی در سطح جهان برخوردار هستند.

وزیر دفاع اسرائیل، لیبرمن، در مورد جنگنده کوثر گفت:نباید تمام صحبتهای ایرانی ها جدی گرفته شود، اما از سوی دیگر نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.

هدف هوشمندانه ایران از نمایش قدرت نظامی، موشکی و هوایی اش، جلب توجه دشمنان آن، به سمت این توانایی هاست، و لو اینکه ظرفیتهای هوایی ایران به دلیل تحریمها، نتواند به سطحی عالی برسد. علت این مساله آن است که صنعت ساخت سلاح های جنگی و بویژه جنگنده ها،علاوه بر مغزهای متفکری که ایران داراست، به تجهیزات و موادی نیاز دارد تا امکان تولید برترین سلاح های هوایی فراهم شود.

به عقیده ما، خواه جنگنده کوثر ایران صد در صد تولید داخل باشد یا نباشد، در هر صورت، این امر از هیبت حضور ایران بعنوان یک دولت نظامی که هزینه های زیادی را صرف تولیدات نظامی می کند، نمی کاهد، بویژه در این شرایط که تحریمهای شدیدی علیه آن اعمال شده است.

ارتش ایران حداقل قادر است جنگنده های هوایی خود را مجهز به تکنولوژی روز کند. همچنانکه از قدرت حضور طغیانگر ایران در برابر ایالات متحده ای که تلاش می کند رفتار ایران در منطقه را تغییر دهد، کم نمی کند.

ما اگر به جای مسئولان دولتهای عربی بویدم، به دانشمندان داخلی فرصت می دادیم و از آن ها می خواستیم که با تکنولوژی ساخت جنگنده ها که پیشرفته ترین آن در اختیار آمریکایی هاست، آشنا شوند؛ چرا که کسی نمی داند چه زمانی این تحریمها متوجه کشورهای عربی خواهد شد و در آن هنگام دیگر پشیمانی اعراب فایده ای ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.