نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات اسفندیار مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری، در حالی دیروز برگزار شد که رسانه‌ها خبرهای ضد ونقیضی درباره علنی بودن آن و همچنین حضور وکلای مشایی در جلسه دادگاه منتشر کردند.

 

مشروح گفت وگوی کوتاه ایرناپلاس با حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، رئیس دادگاه اسفندیار رحیم مشایی در ادامه می آید:

 

دادگاه دیروز آقای مشایی ابتدا اعلام شد لغو شده، بعد از چند ساعت خبری منتشر شد که در حال برگزاری است. قوه قضائیه علت تاخیر چندساعته در برگزاری دادگاه را عزل وکلای ایشان اعلام کرده بود.

 

 در رابطه با این پرونده چون من خودم به آن رسیدگی می کنم، تصمیم گرفتم صحبت نکنم.

 

شما به عنوان رئیس دادگاه بهترین فردی هستید که می توانید درباره این پرونده شفاف سازی کنید.

 

 بله هستم. اما قرار شد اطلاع رسانی از ناحیه قوه باشد.

 

درباره علنی بودن دادگاه که می توانید صحبت کنید. شما به عنوان رئیس دادگاه تصمیم می گیرید که دادگاه علنی باشد یا نه. دیروز دادگاه علنی بود؟

 

دادگاه آقای مشایی علنی است. اصل بر علنی بودن دادگاه است مگر اینکه قرار غیرعلنی صادر شود. در این پرونده نیز هیچ قراری مبنی بر غیرعلنی بودن جلسه دادگاه صادر نشده است.

 

پس چرا خبرنگاران نتوانستند به جلسه بیایند؟

 

گاهی اوقات یک باشگاه صدهزارنفری هست که ۲۰۰ هزارنفر می روند، اما فقط ۱۰۰ هزار نفر می توانند در آن حاضر شوند. دیروز تعدادی خبرنگار آمد. وقتی جا نیست من دیگر چه کار کنم؟!

 

شما می توانید بگویید کدام رسانه ها بودند؟ چون تا جایی که ما دیدیم، رسانه ها اعلام کردند نتوانستند خبرنگار خود را به دادگاه بفرستند. خبرنگارانی که می گویید در دادگاه حضور داشتند از کدام رسانه ها بودند؟

 

رسانه هایی که الان اطلاعات را بیرون دادند.

 

به نظر می رسد رسانه خاصی اطلاعاتی از جلسه دادگاه بیرون نداده و فقط رسانه قوه قضائیه بوده است.

 

آخر من که نمی توانم شمارش کنم ببینم خبرگزاری ایسنا و ایرنا آمده یا نیامده. اینقدر آدم گرفتار کارها هست که اینها را نمی تواند سرشماری کند.

 

همین شائبه را به وجود آورده که دادگاه علنی نیست.

 

خوب اینها شانتاژها و تبلیغاتی است که انجام می دهند.

 

فیلمی هم که از دادگاه هم منتشر شده، یک فیلم یک دقیقه ای است که حرف های آقای مشایی حذف شده و در زمان قرائت کیفرخواست هم تقطیع صورت گرفته است.

 

از لحاظ قانونی دادگاه تشخیص می دهد که کدام قسمت ها پخش شود کدام قسمت ها پخش نشود. اگر مجاز بودیم همه را می گذاشتیم. محدودیت وجود دارد، وگرنه می گفتند مجلس قانونی تصویب کند که در ارگ تهران محاکمه انجام شود و انجام می شد.

 

وکلای آقای مشایی در جلسه دیروز نبودند؟

 

من بیشتر از این نمی توانم صحبت کنم. آقای سخنگوی قوه همه اینها را می گویند.

 

گفتنی است میزان به نقل از خبرگزاری صداوسیما نوشت که نخستین دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات مشایی با حضور «جمعی از اصحاب رسانه، خبرنگاران صدا و سیما و تعدادی از شهروندان» برگزار شد. این گزارش همچنین درباره علت تأخیر جلسه دادگاه نوشت: «این جلسه که قرار بود راس ساعت ۹ صبح آغاز شود به جهت امتناع متهم از حضور در جلسه و تاخیر وی و عزل وکلای خویش که با هدف عدم برگزاری دادگاه انجام شده بود در نهایت با بیش از دو ساعت تاخیر ساعت ۱۱:۳۰ با حضور متهم و اعلام رسمیت جلسه از سوی رئیس دادگاه و تذکرات قانونی ایشان درخصوص ضوابط و مقررات دادگاه علنی آغاز و سپس کیفرخواست ۱۴ صفحه‌ای صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران درخصوص اتهامات متعدد متهم توسط منشی شعبه قرائت شد.»

 

در همین حال سیدعلی اصغر حسینی، وکیل مشایی اعلام کرد ادعای مطروحه در خصوص اعلام عزل او و همکارانش از وکالت رئیس دفتر رئیس جمهوری سابق و اینکه این عزل به عنوان دلیل تأخیر در برگزاری جلسه دادگاه اعلام شده، «به هیچ وجه صحت» ندارد. حسینی برای اثبات ادعایش به کانال دولت بهار(ارگان حامیان احمدی نژاد) گفت که چند ساعت بعد از برگزاری جلسه اول دادگاه از دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب با او تماس گرفته شده که به همراه همکارش برای ابلاغ وقت جدید و صدور اجازه ملاقات با موکل به دادگاه مراجعه کند.

 

حجت‌الاسلام غضنفرآبادی در واکنش به این ادعای وکلای رحیم مشایی می گوید سخنگوی قوه قضائیه درباره این موضوع اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.