۲۰ خرداد ماه بود که نمایندگان مجلس به جای تصویب یا رد لایحه الحاق به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم به مسکوت ماندن دوماهه آن رای دادند. ۲۰ مرداد این مهلت دوماهه تمام شد و هنوز مشخص نیست خانه ملتی ها چه برنامه ای برای این لایحه دارند. حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره وضعیت این لایحه به خبرآنلاین گفت: هفته گذشته جلسه ای در کمیسیون برگزار کردیم که اعضایی از وزارت خارجه و وزارت اقتصاد در آن شرکت کردند. در این جلسه بحث های مختلفی مطرح شد اما برای جمع بندی نیاز به یک جلسه دیگری هست .

او با بیان اینکه نباید نگران ضرب الاجل باشیم گفت: ما باید بر اساس منافع ملی تصمیم گیری کنیم و آنچه مهم است این است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری قانونی را تصویب کنیم که برای ما فرصت ایجاد کند نه تهدید.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه ما تلاش داریم تا یک قانون خوب تصویب کنیم گفت: ما می توانیم برای لایحه  C.F.T  یک حق شرط قائل شویم  و از آن استفاده لازم را هم بکنیم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد بار دیگر جلسه بررسی این لایحه با جوسازی های مخالفان همراه شود گفت: ما در مجلس باید رای منفی یا مثبت بدهیم و اتفاقا باید در این رابطه صحبت کرد و نظرداد. این لایحه هم مانند خیلی موضوعات دیگر که در مجلس مطرح می شود نقاط قوت و ضعف زیاد دارد که باید درباره انها به مشورت بنشینیم. برای مثال یکی از نقاط قوت این کنوانسیون این است که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد طراحی شده است و خیلی از پیش شرط ها پیش شرط هایی است که از سوی کشورهای غیرمتعهد طراحی شده است ما نمی توانیم فقط به صورت احساسی عمل کنیم. آنچه اهمیت دارد منافع ملی و بهانه زدایی است که در این قالب هم عمل خواهیم کرد.

او گفت: این لوایح چهارگانه لایحه نظام است که نه مربوط به مجلس است و نه دولت و نه مجمع بلکه مربوط به کل نظام است که در این رابطه هیچ تعارفی با کسی نداریم و حرفمان را می زنیم .

حشمت الله فلاحت پیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: از آنجایی که منافع ملی برای ما مهم است بخشی از این دغدغه های در خود کنوانسیون ها دیده شده است که بخشی از آن در قالب حق تحفظ است که برای مثال در لایحه پالرمو ما پنج حق شرط قائل شدیم که برخی دوستان گفتند کم است حال می توان صحبت کرد و ان را افزایش داد اما کاری نخواهیم کرد که برخلاف امنیت ملی باشد.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که شنیده شده بسیاری از کشورهایی که ما درباره حمایت آنها حساب باز کردیم مانند چین و روسیه حمایتشان را مشروط کرده اند به پیوستن به این کنوانسیون ها گفت: هیچ کشوری ما را موظف نکرده است به پیوستن به این کنوانسیون ها بلکه به ما توصیه هایی می کنند به این معنا که برای باز بودن دست ما، شما به این کنوانسیون بپیوندید اما هیچ کشوری نمی تواند ما را که رتبه 18 اقتصاد دنیا را داریم و از اقتدار منطقه ای برخوردار هستیم را موظف کند. اما فراموش نکنیم که این کشور از کیاست هم برخوردار است که در عرصه بین الملل برای خود مشکل درست نکند و بهانه زدایی کند. شک نکنید تا یک ماه آینده ما درباره کنوانسیون ها تصمیم خواهیم گرفت که البته این تصمیم به معنی تصویب نیست.

او در پاسخ به این سوال که گویا این سه لایحه در جلسه سران سه قوه به تصویب رسیده اما در نهایت می بینیم چشم انداز روشنی دربرابر تصویب این لوایح وجود ندارد چه اتفاقی در حال رخ دادن است گفت: من حساسیت های نهادها را به معنای مانع سازی نمی بینم بلکه این‌ها حساسیت های ملی است که تلاش می کنیم در این رابطه حساسیت زدایی صورت بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.