سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هر ساله ۱۴۰ میلیون جلد کتاب آموزشی در ۱۲۰۰ عنوان را آماده و چاپ می‌کند. البته تدوین و چاپ کتب درسی از سال ۹۰ و همزمان با تغییر نظام آموزشی ۳-۳-۶ وارد فاز جدیدی شد و هر سال کتب درسی دو پایه تغییر و نونگاشت شدند که امسال تغییرات به پایه دوازدهم رسید و به این ترتیب پرونده تالیف کتب نونگاشت بسته شد و به گفته سرپرست این سازمان «تا سال ۱۴۰۰ کتاب جدید التألیفی نخواهیم داشت»؛ البته سازمان پژوهش موظف است هر پنج سال یکبار یک بازنگری بر کتب داشته باشد.

سازمان پژوهش در سال ۹۴ برای نخستین بار ثبت‌نام و توزیع الکترونیکی کتب درسی را به صورت آزمایشی از مقطع پیش‌دانشگاهی شروع کرد و بتدریج آن را به سایر پایه‌ها تعمیم داد. به طوری که امسال ثبت نام کتب درسی دوره ابتدایی،‌ پایه‌های یازدهم و دوازدهم فنی و حرفه‌ای و کاردانش، پایه‌های یازدهم و دوازدهم رشته معارف اسلامی و پایه‌های هشتم و نهم کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان به صورت اینترنتی انجام شد.

ثبت نام کتب درسی در سال جاری از هشتم اردیبهشت ماه برای گروه‌های یاد شده شروع و مدتی پیش به اتمام رسید و تنها برای کلاس اولی‌ها تا ۲۰ شهریور ادامه دارد. 

آنطور که سید حسین طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره استانداردهای چاپ و استفاده از مواد اولیه ایرانی می‌گوید، در پروسه چاپ کتب هم از  کاغذ ایرانی و هم خارجی استفاده می‌شود و استانداردهای کاغذ باید به گونه ای باشد که به کیفیت کتب لطمه وارد نکند.

وی گفته بود: به شرکت‌های تولیدکننده کتب توصیه کرده‌ایم از  کاغذها و سایر اقلام ایرانی استفاده کنند و از برخی استانداردهای قابل اغماض در کاغذهای ایرانی چشم‌پوشی کنند و اجازه دهند تا شرکت‌های داخلی به کیفیت کاغذهای خود بیافزایند.

با اتمام مراحل آماده سازی و چاپ سپاری، توزیع کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم نظری به جز در تهران و البرز در کتابفروشی‌های سراسر کشور از ابتدای هفته آتی شروع شده است و کتب تهرانی‌ها و البرزی‌ها نیز از ۱۳ شهریور روانه کتابفروشی‌ها خواهد شد.

طبق اعلام تورانی، سرپرست سازمان پژوهش،‌ امسال علیرغم نوسانات اقتصادی، رشد قیمتی کتب درسی پنج درصد بوده و فروشندگان کتب درسی موظف هستند نرخ مصوب پشت جلد کتب را  از دانش‌آموزان دریافت کنند. همچنین به دانش‌آموزان توصیه می‌شود کتاب‌های مورد نیاز خود را صرفا از کتابفروشی‌های معتبر و با قیمت مصوب درج شده در پشت جلد آن تهیه کنند.

به گزارش ایسنا و طبق اعلام سازمان پژوهش، کتابفروشان موظفند برابر با آیین‌نامه فروش و توزیع کتاب های درسی، ارائه خدمت کنند. آنها موظف‌اند لیست قیمت کتاب‌های درسی را در معرض دید همگان قرار دهند.

این در حالیست که فروش نوشت افزار به همراه کتاب درسی بدون درخواست و مطالبه مشتری ممنوع است.

هرگونه تخلف و یا شکایت از کتابفروشی ها را به شماره‌های ۸۸۳۰۱۴۸۱-۰۲۱ و ۸۸۸۲۳۱۴۰-۰۲۱ و ۸۸۴۹۰۲۲۰-۰۲۱ اطلاع رسانی کرده و یا به صورت مکتوب به شماره ۸۸۳۰۹۲۶۶-۰۲۱ نمابر کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.