«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (یکشنبه) گفت اگر این کشور قوی نباشد، قدرت‌های غربی به آن فرصت بقا نخواهند داد.

اردوغان طی سخنرانی در مراسم یادبود نهصد و چهل و هفتمین سالگرد «نبرد ملازگرد» و پیروزی «آلب ارسلان» پادشاه سلجوقی بر رومی‌های بیزانس، گفت: «امنیت ترکیه به مرزهایش محدود نخواهد بود و در هر جایی که یک برادر مسلمان در خطر باشد، موضوعیت پیدا می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه مسئله نبرد ملازگرد نه بحثی شخصی بلکه درباره اسلام است، توضیح داد: «اگر ما کوچکترین نشانه‌ای از ضعف از خود بروز دهیم یا خیال کنند ما ضعیف هستیم، خواهید دید که مانند لاشخورها بر سر ما می‌ریزند».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم افزایش قدرت مسلمانان در برابر قدرت‌های غربی، افزود: «بنابراین ما باید در حوزه‌های سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی، تجاری و فناوری قوی باشیم. در غیر این‌صورت، جدای از این سرزمین، آنها حتی یک روز هم فرصت زنده بودن به ما نخواهند داد».

 

این اظهارات در حالی است که طی روزهای اخیر درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ترکیه و مخالفت آنکارا با آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تنش‌ها بین دو کشور شدیدا افزایش یافته است.

ایالات متحده چهارشنبه (۱۰ مرداد) «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۲ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز سه‌شنبه (۲۳ مرداد)، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد. (جزئیات بیشتر)

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد فتح‌الله گولن واعظ اپوزسیون آمریکانشین، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه و همچنین بازداشت برانسون، متشنج شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.