جلسه دیوان بین المللی دادگستری برای بررسی شکایت ایران از آمریکا صبح امروز به وقت محلی در مقر این سازمان در هلند آغاز شد.

جلسه دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) برای رسیدگی به درخواست ایران مبنی بر صدور دستور موقت در پرونده نقض تعهدات آمریکا به موجب عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی، از امروز تا پنجشنبه هشتم شهریور در مقر دیوان بین المللی دادگستری در لاهه برگزار خواهد شد.

دادگاه لاهه امروز برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به دلیل خروج یکجانبه از برجام و تحریم غیرقانونی کشورمان است.

این پرونده با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری و با بهره گیری از برجسته ترین وکلا و حقوقدانان داخلی و خارجی تنظیم و به دیوان بین المللی دادگستری ارائه شده است.

دادگاه لاهه، عالی‌ترین مرجع حقوقی سازمان ملل برای حل مناقشات بین‌المللی به شمار می‌رود که احکام آن الزام‌آور هستند.

جلسه امروز کمی پس از ساعت ۱۰ به وقت محلی (هشت به وقت گرینویچ) آغاز  شد و قرار است چهار روز ادامه پیدا کند، هیئت ایرانی لغو تحریم های جدید آمریکا را خواستار خواهد شد.

وکیل ایران در دادگاه لاهه: به‌دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل نزاع میان ایران و آمریکا بوده‌ایم

نماینده ایران در نخستین جلسه دادگاه دیوان دادگستری بین المللی لاهه و در طرح شکایت ایران از آمریکا به سبب خروج از توافق هسته ای بین المللی گفت: آمریکا اساس قوانین بین المللی را به خطر انداخته است.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه استماع شفاهی برای بررسی شکایت ایران علیه ازسرگیری تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا از صبح امروز (دوشنبه) در لاهه هلند و در کاخ صلح دیوان دادگستری بین المللی آغاز شد.

در ابتدای این جلسه دقایقی به یادبود کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل که چندی پیش درگذشت اختصاص یافت و حضار به احترام وی یک دقیقه سکوت کردند.

در ادامه رئیس دادگاه قضات مامور رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا را معرفی کرد و بدین ترتیب قاضی پراوار از جانب آمریکا و قاضی جمشید ممتاز از جانب ایران مامور به رسیدگی به این پرونده شدند.

منشی دادگاه در ادامه شکایت ایران از اقدام آمریکا در خروج از برجام و از سرگیری تحریم ها را قرائت کرد. در این شکایت خواسته شده تا ضمن صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای مسافربری، سایر تحریم ها نیز کنار گذاشته شوند و آمریکا گزارشی از اقدام های خود را به دیوان ارائه دهد.

رئیس دادگاه با اشاره به دریافت شکایت ایران، گزارشی از گردش کار و مکاتبات با طرفین دعوی را ارائه کرد.وی درادامه با اشاره به دور اول جلسات استماع که هر طرف ۳ ساعت مهلت برای طرح دعوی و دفاع از خود را دارند، دور دوم جلسات استماع را فرصتی ۱.۵ ساعته برای هر یک از طرفین برای پاسخگویی به طرف مقابل دانست.

در این جلسه محسن محبی نماینده ایران ۳ ساعت برای طرح شکایت خود فرصت دارد.

وی ابتدا از طرف دولت ایران یاد کوفی عنان را گرامی داشت و تصمیم سران آمریکا در برقراری مجدد تحریم های علیه ایران را یادآور شد و تصریح کرد که با وجود اقدام های دیپلماتیک ایران، فوریت برقراری تحریم های آمریکا موجب شد تا تهران به دیوان دادگستری بین المللی شکایت برد.

وی تاکید کرد که صلاحیت دیوان در عهدنامه سال ۱۹۵۵ مودت ایران و آمریکا قید شده و از سرگیری تحریم های آمریکا که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت اعلام شد و به قصد آسیب به اقتصاد و اتباع ایران می باشد، نقض صریح این عهد نامه است.

محبی با اشاره به توافق هسته ای که به تائید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز رسیده، از مزایای اقتصادی آن برای کشور و برقراری روابط تجاری و با طرف های خارجی و بهبود اوضاع اقتصادی ایران گفت و قراردادهای ایران با شرکت های آمریکایی مانند جنرال الکتریک و بوئینگ را برشمرد.

به گفته نماینده ایران، دولت جدید آمریکا اتهام های بی اساسی را به ایران وارد کرد و از انجام برخی از وظایف خود در چهارچوب برجام خودداری کرد که در تضاد با بیانیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی در اعلام پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام می باشد.

محبی اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه آن کشور را در جهت آسیب رساندن به اقتصاد ایران دانست که موجب افت ارزش ریال شده است. از سوی دیگر تاثیر تصمیم آمریکا در از سرگیری تحریمهایش موجب شده تا تقریباً تمامی سرمایه گذاری های خارجی افت کرده، قراردادهای ایران با کشورهای خارجی لغو شده و صادرات نفت کاهش یابد.

نماینده ایران هشدار داد که تحریم های جاری و آتی آمریکا موجب گرانی اجناس و بیکاری ایرانیان شده و در حال تخریب اقتصاد و ارز ایران است و این نقض صریح عهدنامه مودت ایران و آمریکا است.

محبی گفت: رفتار آمریکا اساس قوانین بین المللی را به خطر انداخته و تنش را در منطقه افزایش داده است.

در ادامه دیگر اعضای هیات ایرانی به طرح جزئیات حقوقی شکایت ایران پرداختند.

در ابتدای این جلسه جمشید ممتاز حقوقدان ایرانی به عنوان قاضی ویژه ایران درجمع قضات دیوان لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا سوگند خورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.