رویترز گزارش داد، آمریکا همچنین مدعی شد که دعاوی ایران خارج از ملزومات معاهده مودت ۱۹۵۵ است.

معاهده مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت های آمریکا و ایران که در تارنمای سازمان ملل نیز بارگذاری شده است، ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ هجری شمسی (۱۵ اوت ۱۹۵۵میلادی) میان نمایندگان دو کشور امضا شد.

رویترز درادامه این گزارش آورد: وکلای ایران روز دوشنبه از دیوان بین المللی دادگستری خواستند به واشنگتن دستور دهد تحریم های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه تهران را لغو کند.

 

این در حالی است که وکلای آمریکایی به ریاست «جنیفر نیوستید» مشاور وزارت امور خارجه آمریکا قرار است فردا سه شنبه به این موضوع پاسخ دهند. همچنین انتظار می رود رای نهایی در مورد این پرونده ظرف یک ماه صادر شود، اما زمان دقیق صدور رای تعیین نشده است.

رویترز در گزارشی در مورد جلسه دیوان بین المللی دادگستری نوشت:ریاست این جلسه، استماع را با درخواست از واشنگتن برای احترام به نتیجه جلسه آغاز کرد. ایران و آمریکا طی چند دهه دشمنی، برخی احکام صادره در این دادگاه را نادیده گرفته اند.

در شکایت تنظیم شده برای دیوان بین المللی دادگستری ذکر شده که تحریم های آمریکا که به اقتصاد ایران ضربه می زند، اصول معاهده مودت نه چندان شناخته شده بین دو کشور را نقض می کند.

براساس این گزارش، دیوان بین المللی دادگستری، دادگاه سازمان ملل برای حل و فصل مناقشات بین المللی است. احکام این دادگاه الزام آور است، اما دادگاه مزبور قدرتی برای اجرای این احکام ندارد.

دونالد ترامپ پس از خارج کردن آمریکا از برجام، طرح های یکجانبه ای را برای بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی اعلام کرد. به رغم مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن با تصمیم ترامپ، اکثر شرکت های غربی قصد پیروی از تحریم ها را دارند و توقف داد و ستد با ایران را به مجازات شدن از سوی آمریکا یا منع فعالیت تجاری در ایالات متحده ترجیح می دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.