جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به رایزنی های ضد ایرانی خود ( در زمینه های مختلف) ادامه می دهد. او طی هفته های اخیر از یک سو مشغول رایزنی بر سر حضور ایران در سوریه و از سوی دیگر، درگیر ملاقات و مذاکره با دیگر کشورها بر سر اعمال تحریمهای نفتی ایران است. بولتون به خوبی می داند که باید تا ۱۳ آبان ماه امسال ( ماه نوامبر) که تحریمها نفت و بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا اعمال می شود، در این خصوص با دیگر بازیگران بین المللی به توافق دست پیدا کند اما شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که مشاور امنیت ملی آمریکا موفقیتی در این خصوص به دست نیاورده و نخواهد آورد.

جان بولتون در حاشیه دیدار اخیر خود با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه صراحتا موضوع تحریم نفتی ایران را مطرح کرد. مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ  با ادعای این که هدف آمریکا تغییر رفتار ایران است و نه تغییر نظام آن، مدعی شد: آمریکا آماده استفاده از تحریم‌ها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.وی در ان خصوص مقامات اروپایی را به صورتی خاص مورد خطاب قرار داد :

"انتخاب بین دادوستد با ایران و یا دادوستد با آمریکا بسیار واضح است. انتظار دارم که اروپایی‌ها نیز همانند تمام صاحبان کسب و کارهای اروپایی به این مسئله واقف شوند."

این اظهارات بولتون در حالی مطرح می شود که کشورهای چین، هند و ترکیه از همراهی با تحریمهای ثانویه ایالات متحده علیه ایران سرباز زده اند. از سوی دیگر، کشورهای اروپایی نیز مشغول تهیه طرح( بسته پیشنهادی جدید) برای استمرار برجام هستند. در چنین شرایطی حتی نزدیکان ترامپ ( که برخی از آنها با حضور بولتون در کاخ سفید مخالف هستند) و طیف گسترده ای از جمهوریخواهان سنتی نسبت به موفقیت بولتون در تقابل با ایران تردید دارند. جان بولتون در سال ۲۰۰۳ میلادی و در زمان جنگ عراق از اصلی ترین طرفداران ورود دولت جرج واکر بوش بله این جنگ بود. با این حال در آینده ای نزدیک مشخص شد که او و دیگر محافظه کاران، واشنگتن را در باتلاقی سخت گرفتار کرده اند. بولتون در اواخر دوران ریاست جمهوری بوش به نماد شکست رئیس جمهور وقت آمریکا در داخل و خارج این کشور تبدیل شده بود. هم اکنون چنین سرنوشتی برای ترامپ و بولتون نیز پیش بینی می شود. بسیاری از تحلیلگران مسائل بین الملل بر این باورند که جان بولتون مشاور امنیت ملی فعلی آمریکا در آینده ای نزدیک به نماد و نشانه شکست دولت ترامپ تبدیل خواهد شد. 

یکی دیگر از موضوعاتی که بولتون بر سر آن رایزنی زیادی با مقامات روسی کرده است، موضوع حضور نظامی ایران در سوریه است. این مسئله در دیدار مشترک اخیر بولتون و پاتروشف نیز مطرح شد. این دیدار تا حدود زیادی تحت تاثیر حملات لفظ اخیر مقامات آمریکایی و روسی به یکدیگر قرار گرفت. منابع روسی اعلام کرده اند که در این دیدار، موفقیت و اشتراک نظری میان مقامات روسی و آمریکایی بر سر مسائلی مانند حضور در سوریه و .... حاصل نشده است. با این حال طرفین اعلام کرده اند که مذاکرات را در آینده ادامه خواهند داد. 

بولتون پس از دیدار با پاتروشف، بار دیگر از اختلاف نظر میان مسکو و واشنگتن بر سر حضور ایران در سوریه خبر داد.  مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در این خصوص می گوید :

" همانطور که پیش از این در مذاکرات خود با مقامات اسرائیلی گفته ام ، ولادیمیر پوتین در مذاکرات خود با دونالد ترامپ در هلسینکی اعلام کرده بود که روسیه نمی‌تواند ایران را مجبور به خارج شدن از سوریه کند، ولی منافع مسکو و تهران بر یکدیگر منطبق نیست."

این اظهارات بولتون نشان دهنده شکست مذاکرات وی و دبیر شورای امنیت ملی روسیه در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه است. همان گونه که مشاهده می شود، جان بولتون تقابل تمام عیاری را در حوزه های اقتصادی و سیاسی و منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران کلید زده است. به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در این خصوص به جان بولتون اختیار تام داده است اما وی نتوانسته است گامی عملی در تقابل با ایران بردارد. او هم در حوزه اعمال تحریمهای نفتی علیه ایران و هم در خصوص سیاستهای منطقه ای کشورمان با بحرانها و موانعی رو به رو شده است که از بین بردن آنها ناممکن است. موضوعی که نگرانی لابی های صهیونیستی حامی بولتون در ایالات متحده را برانگیخته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.