بلومبرگ گزارش داد، این اقدامات که انگلیس نیز در آن همکاری دارد، نشانی از تلاش قدرت‌های اروپایی برای اقدامی جدی در خصوص افزایش استقلال خود در برابر دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا است.

برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه در همین باره اظهار کرد: ما به همراه آلمان برای کار بر روی یک ابزار مالی اروپایی مستقل یا آلمانی- فرانسوی که از قربانی شدنمان در تحریم‌های خارجی آمریکا جلوگیری کند، مصمم هستیم.

وی افزود: می‌خواهم اروپا یک قاره مقتدر باشد، نه یک قاره تابع و این به معنای داشتن یک ابزار تامین مالی کاملا مستقل است که امروز وجود ندارد.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران که به رغم مخالفت‌های متحدان ناتو و چین و روسیه صورت گرفت، برخی شرکت‌های اروپایی برای جلوگیری از اقدامات تنبیهی آمریکا فعالیت خود با ایران را متوقف کردند اما فرانسه و آلمان و همچنین شرکای اروپایی آنان خواستار ادامه فعالیت‌های خود با ایران هستند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است که اتحادیه اروپا برای حفظ روابط اقتصادی با ایران و باز نگه داشتن کانال‌های پرداختی در تلاش است. ماس همچنین بر طرح پیشنهادی برای ایجاد سیستم پرداختی بین‌المللی که استقلال بیشتری از آمریکا داشته باشد تاکید کرد.

لومیر استفاده از بانک سرمایه‌گذاری اروپا به عنوان یک "کانال مالی" را "بسیار پیچیده" دانست و گفت، دولت‌های آلمان و فرانسه در حال مذاکره با بانک‌های مرکزی خود درباره میزان مشارکت‌شان در این طرح هستند.

این وزیر فرانسوی در این باره گفت: اگر می‌خواهیم دستگاه کاملا مستقلی ایجاد کنیم، باید همه گزینه‌ها را بررسی کنیم.

ماس نیز افزود، اقدام علیه چین، روسیه و ترکیه همچون تحریم های آمریکا علیه ایران به تجارت اروپا آسیب می زند.

ماس در سخنرانی خود در برلین گفت: باید خودمختاری و اقتدار اروپا در سیاست های تجاری، اقتصادی و مالی را افزایش دهیم.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا نیز در سخنان خود در گردهمایی سالانه دیپلمات های آلمانی اظهار کرد، کشورش هدف حفظ نظام جهانی چندجانبه را دنبال می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.