دفاع از مدارس دولتی و پرداختن به معضلات و مشکلات آنها همواره یکی از مباحث مهم معاونان و مسئولان آموزش و پرورش بوده و هست، با توجه به این موضوع شاید این سوال پیش آید که آیا آنها مایل هستند، فرزندان خود را در مدارسی ثبت‌نام کنند که گاها در آنها شاهد تبعیض‌‌ و کاهش سطح کیفی آموزشی هستیم یا نه؟ ضمن اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ نوع مدرسه شامل مدارس «مدارس دولتی»، «غیردولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیأت امنایی»، «تربیت بدنی»، «معارف اسلامی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه‌روزی»،«از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» و... در سراسر ایران داریم و این در حالی است که تعدد مدارس همواره مورد نقد صاحبنظران بوده‌است، حال سوال این است آیا خود مسئولان آموزش و پرورش هم اقبالی به این مدارس نشان داده‌اند یا نه؟ از همین رو به سراغ تعدادی از معاونان و مدیران مسئول در آموزش پرورش رفتیم و از آنها پرسیده‌ایم؛ مدرسه فرزندانشان کجاست یا اینکه در چه مدارسی تحصیل کرده‌اند؟ پاسخ آنها را در ادامه می‌خوانید:

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش:

فرزندانم در مدارس دولتی و غیردولتی درس خواندند

راضیه حکیم‌زاده (معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که فرزندانش در چه مدرسه‌ای تحصیل کردند، گفت: فرزندان من در حال حاضر دانشجو هستند، اما آن زمان که دانش‌آموز بودند، در مدارس دولتی و در یک مقطعی هم در مدارس غیردولتی درس خواندند. ناگفته نماند که در یک برهه‌ای در مدارس دولتی در خارج از کشور در سوریه و عربستان نیز تحصیل کردند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: من همچنین یک نوه دارم که امسال به پیش دبستانی می‌رود و ما حتی او را در یک پیش‌دبستانی دولتی ثبت‌نام کرده‌ایم.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای آموزش و پرورش کیفیت‌بخشی به مدراس دولتی است، گفت: با آموزش و پرورش طبقاتی به شدت مخالف هستیم و فکر می‌کنم؛ همه مسئولان باید تلاش کنند تا مدارس متعدد و متنوع نداشته باشیم و صرفا مدارس دولتی باکیفیت داشته باشیم. البته در حال حاضر هم ممکن است برخی از مدارس دولتی امکانات فیزیکی خوبی نداشته باشند، اما من به عنوان متولی آموزش ابتدایی این را با قاطعیت اعلام می‌کنم؛ دستاوردی که مدارس دولتی دارند و زحماتی که معلمان ما در این مدارس می‌کشند، بسیار عالی است و علی‌رغم کمبود امکانات، بهترین دستاوردها را در این مدارس داشته‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: دختر من در دوران دبیرستان در مدرسه‌ای دولتی در منطقه دو درس می‌خواند که مدیر آن مدرسه جزو بهترین نیروهای آموزش و پرورش بود و علی‌رغم کمبودهایی که وجود داشت از همه امکانات مدرسه استفاده می‌کرد، از این رو آن مدرسه‌ دولتی دستاورد بسیار خوبی داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش:

چهار فرزندم در مدارس دولتی، شاهد و کاردانش درس خواندند

علیرضا کاظمی (معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش) در خصوص محل تحصیل مدارس فرزندانش گفت: همه فرزندانم دوره مدارسه را تمام کرده‌اند. چهار فرزند دارم که دو فرزند اولم مقاطع ابتدایی، راهنمایی و نظام قدیم و متوسطه دوم را در نزدیک‌ترین مدرسه دولتی به منزلمان درس خوانده‌اند. دو فرزند دیگرم هم مقاطع ابتدایی و متوسطه را در مدارس دولتی درس خواندند که باز هم نزدیکترین مدرسه به خانه بود. یکی از این دو متوسطه اول را در مدرسه شاهد و متوسطه دوم را در هنرستان کاردانش درس خوانده‌است. آن یکی هم که در رشته تجربی بوده در آزمون دبیرستان نمونه دولتی قبول شد و در نهایت از دبیرستان نمونه خاندان قفلی مشهد فارغ التحصیل شد و الان هم دانشجو است.

کاظمی ادامه داد: ترجیح من این است که نزدیک‌ترین مدرسه بهترین مدرسه است. این شعار ماست و به آن پایبند هستیم. طبیعتا مدرسه با نوع مدیریتی که یک مدیر در آنجا اعمال می‌کند، می‌تواند مدرسه متفاوتی به نسبت دیگر مدارس باشد، اما من معتقدم همه این‌ها بستگی به دانش‌آموز و خانواده‌اش دارد که او چقدر درس بخواند. اینکه یک مدرسه دانش‌آموزان نخبه را برمی‌گزیند و معدل ۲۰ها را جدا می‌کند و مدعی می‌شود که مدرسه بسیار موفقی است، قطعا اشتباه است. اتفاقا این موفقیت ناشی از مدرسه و مدیریت آن نیست، بلکه ناشی از تلاشی است که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان انجام داده‌اند.

او بیان داشت: هنر مدیریت زمانی خودش را نشان می‌دهد که دانش‌آموزان را با ناهنجاری‌ها و معدل‌های مختلف تحویل بگیرد و با معدل‌های خوب تحویل دهد. ما این گونه مدارس را هم در میان مدارس دولتی داریم و به آن افتخار می‌کنیم. اگر همین الان فرزندی داشته باشم که دانش‌آموز باشد، قطعا با همین نگاه او را به نزدیک‌ترین مدرسه می‌فرستم، مگر اینکه با آزمون‌هایی که برگزار می‌شود، بخواهد در مدرسه نمونه دولتی درس بخواند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که فرزند شما چرا در مدرسه شاهد درس خوانده است؟ گفت: من به دلیل اینکه جانباز هستم، امتیاز ثبت نام در مدرسه شاهد را آوردم.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

تمام چهار فرزندم در مدارس دولتی درس خوانده‌اند

علی باقر زاده (معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی) در این باره گفت: من چهار فرزند دارم که فرزند دخترم در حال حاضر دانشجو است، ولی تمام دوران تحصیلش را در مدارس دولتی بوده است. یک پسرم هم امسال به کلاس هشتم می‌رود و تمام دوره‌هایش را در مدارس دولتی خوانده است. یک دختر و پسر دوقلو هم دارم که امسال به کلاس سوم می‌روند و آنها هم در مدارس دولتی درس خواندند، هیچ کدام از فرزندانم نه در مدرسه غیردولتی و نه در مدرسه خاص دیگری درس خوانده‌اند.

وی ادمه داد: اعتقاد من این است که بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه به خانه است. من روی آثار سوء جسمی، عاطفی و آموزشی دور بودن مدرسه از خانه بسیار مطالعه کردم. در شهر تهران دانش آموزانی که خیلی زودتر از خواب بلند می‌شوند و مدت زیادی را در سرویس مدرسه می‌مانند تا به مدرسه برسند، صرف نظر از اینکه در آن سرویس چه اتفاقی بین بچه‌ها می‌افتد و باعث خستگی دانش آموزان می‌شود؛ کیفیت آموزشی، علاقه و شوق یادگیری را در بچه‌ها پایین می‌آورد به همین خاطر من سعی کردم همیشه نزدیک‌ترین مدرسه دولتی به خانه را انتخاب و از این طریق از فرزندانم مراقبت کنم.

باقر زاده تاکید کرد: فرزندان من در هیچ آزمون تیزهوشان شرکت نکرده‌اند و اصلا قائل نیستم که چنین رویه‌ای را برای آموزش فرزندانم دنبال کنم، علی‌رغم اینکه استعدادهای خوبی دارند تا الان در هیچ آزمون تیزهوشانی شرکت نکرده‌اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی فی‌النفسه بد نیست و نباید این را به عنوان یک ضدارزش تلقی کرد، بلکه باید بگوییم مدارس دولتی خوبی هم هستند که از کیفیت بالاتری به نسبت مدارس غیردولتی برخوردارند.

مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای:

دخترم در مدرسه نمونه‌دولتی درس می‌خواند

محسن حسینی‌مقدم (مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای) با بیان اینکه فرزندانش در مدارس دولتی و نیمه دولتی تحصیل کرده‌اند، توضیح داد: فرزند پسر من در مدرسه دولتی درس خوانده و بعد از اتمام دانشگاه به سربازی رفت. فرزند دخترم هم در مدرسه نمونه دولتی درس خوانده و اکنون دانشجو است.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم که یک مدرسه‌ نمونه دولتی با دانش‌آموزان خود بیشتر تمرین می‌کند تا دانش‌آموز بعدها بتواند یک رشته خوب را برای ادامه کارش انتخاب کند، طبیعتا از این قابلیت استفاده می‌کنیم، مدارس سمپاد هم همین کار را انجام می‌دهند، چرا باید حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در آزمون نمونه دولتی شرکت کنند؟ این نشان می‌دهد از میان ۹۰۰ هزار دانش‌آموز پایه نهم همه تصورشان این است که این مدرسه‌ها بهتر هستند. بنابراین دانش‌آموزان با اختیار خود در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و کسی که در این میان توانایی‌اش را دارد، قبول می‌شود، ممکن است؛ حتی فرزند من یا شما باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرزندتان در مدرسه نمونه دولتی درس خواند، گفت: شرایطی به وجود آمد که او خواست، آزمون مدارس نمونه دولتی را بدهد و بعد از قبولی در آزمون تصمیم گرفت در آنجا تحصیل کند.

مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: مدارس باید به سمت یکسان‌سازی بروند. اگر مدارس یک دست باشند، آن عدالت آموزشی که همه به دنبالش هستند، راحت‌تر به دست می‌آید، اما واقعا چه کسی درخواست کرده است که این همه تنوع در مدارس ایجاد شود؟ یک زمانی من یادم است که آقای نجفی گفت؛ این‌ها همه درخواست‌های خودِ بزرگواران است تا مدارس مختلف ایجاد شود.

حسینی مقدم در خصوص طرح سید محمد بطحایی توضیح داد: امسال نیز وزیر آموزش و پرورش گفته‌اند، باید آزمون‌ها حذف شوند تا مدارس به سمت یکسان سازی بروند، اما چه اتفاقی افتاد؟ همه عکس‌العمل نشان دادند که سمپاد و نمونه دولتی باید باشد. اگر کسی هم بخواهد یک کارِ کارشناسی انجام دهد، در مقابلش مقاومت می‌کنند تا او طرحش را کنار بگذارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش:

پسرم در مدرسه غیردولتی منطقه ۱۳ درس خوانده‌است

علی الهیار ترکمن (معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش) نیز با اشاره به محل تحصیل فرزندانش گفت: من دو پسر دارم و پسر بزرگم در حال حاضر دانشجو است، اما آن زمان که مدرسه می‌رفت؛ در مدرسه دولتی شهید مطهری منطقه ۱۳ تهران درس می‌خواند و پسر کوچکم هم در حال حاضر کلاس چهارم ابتدایی است که در مدارسه غیردولتی منطقه ۱۳ درس می‌خواند.

وی تصریح کرد: شاید این تصور در میان مردم باشد که مدارس دولتی حتما ضعف دارند که حتی مسئولان آموزش و پرورش هم فرزندانشان را به آنجا نمی‌فرستند.

او در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفتید؛ پسر دومتان را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کنید؟ گفت: پسر بزرگ من در مدرسه دولتی درس خواند و هیچ مشکلی هم نداشتیم، اما پسر کوچکم چون از لحاظ جسمی لازم التوجه است، این کار را کردیم و اگر او وضعیت ویژه‌تری نداشت، من او را هم در مدرسه دولتی ثبت‌نام می‌کردم، البته وقتی بزرگتر شود، قطعا او را به مدرسه دولتی بر می‌گردانم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این را هم باید بگویم که در منطقه ۱۳ مدرسه غیردولتی خوب و خاصی نداریم و علی‌رغم تصور دیگران که شاید مدارس غیردولتی خیلی مدرسه خاصی باشد، این طور نیست و یک مدرسه غیردولتی کاملا معمولی است. مدارس منطقه ۱۳ را اگر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که در یک سطح متوسط هستند و جزو مدارس خوب محسوب نمی‌شوند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان:

فرزندم در مدرسه غیرانتفاعی درس می‌خواند

فاطمه مهاجرانی (رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان) با اشاره به اینکه فرزندش در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می‌کند، گفت: من یک پسر دارم که دبستانش را در مدرسه دولتی گذرانده و راهنمایی و دبیرستانش را غیرانتفاعی تحصیل کرده‌است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرزندتان را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کرده‌اید و نخواستید در مدراس دولتی درس بخوانند؟ گفت: کیفیت و فضای مدرسه برای من مهم بود و به همین خاطر فرزندم را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کردم. این اقدام کاملا سلیقه‌ای است و دیگر مدارس سلیقه من را برآورده نمی‌کرد.

مهاجرانی تاکید کرد: مدارس غیرانتفاعی یک بخش قانونی است. این اصلا جالب نیست که ما به یک موضوع، ماهیت قانونی بدهیم و بعد خودمان با آن ستیز کنیم. مدارس غیرانتفاعی هم موضوعیت قانونی دارند، پس چرا باید با آنها ستیز کنیم در حالی که بخشی در کنار سایر بخش‌ها است.

او اضافه کرد: من کاری به ایرادات مدارس دولتی ندارم، اما فضایی که در نظر داشتم و انتخاب کرده بودم در مدارس غیرانتفاعی بهتر قانعم می‌کرد. به عنوان مثال فضای فرهنگی به خصوص در متوسطه اول و موضوعات درسی در متوسطه دوم برایم مهم بود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد: مدارس غیرانتفاعی‌ مجوز قانونی دارند و به رسمیت شناخته شدند و لذا با قیاس‌های غلط نباید به هیچ کدام از مدارس دولتی، غیردولتی و سمپاد آسیب بزنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش:

فرزندانم در مدارس دولتی و غیردولتی درس خواندند

مهرزاد حمیدی (معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش) با اشاره به اینکه فرزندانش ۱۰ سال پیش دوران مدرسه را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: فرزندان من حدود ۱۰ سال پیش فارغ‌التحصیل شدند و هر دو آنها هم در مدارس دولتی و هم مدارس غیردولتی درس خواندند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان یک مقام آموزش و پرورشی فرزندش را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کرده بود؟ گفت: البته آن زمان که فرزندانم دانش‌آموز بودند، من در آموزش وپرورش نبودم.

مدیرکل دفتر آموزشی کاردانش:

دو فرزندم را در مدارس دولتی ثبت‌نام کردم

مصطفی آذرکیش (مدیرکل دفتر آموزشی کاردانش) که فرزندانش در مقطع ابتدایی هستند، درباره محل تحصیل آنها گفت: فرزندان من خیلی بزرگ نیستند و هر دوی آنها تاکنون در مدارس دولتی درس خوانده‎اند. پسر بزرگم تازه دوره ابتدایی را تمام کرده و این شش سال را در مدرسه‌ای دولتی در منطقه چهار درس خوانده و ما هم از مدیریت و کادر مدرسه بسیار راضی بوده‌ایم. پسر کوچکم هم در مقطع ابتدایی در مدرسه دولتی درس می‌خواند. در هر حال با توجه به سوابق مدارس دولتی اغلب آنها عملکرد خوبی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که اولویت شما برای انتخاب مدرسه فرزندانتان چه بوده است؟ گفت: دسترسی به مدرسه و کیفیت آموزشی که مدارس دولتی دارند، برای ما مهم بود، ضمن اینکه ترجیحا سعی کردیم؛ نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت را انتخاب کنیم و این موضوع را به نوعی در دستور کار داشتیم.

آذرکیش تصریح کرد: هر دو فرزند من در مدرسه دولتی درس خواندند، زیرا من کاستی در آموزش مدارس دولتی نمی‌بینیم که بخواهم فرزندانم را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.