در ادامه دادگاه رسیدگی به پرونده نوزده اخلالگر بازار ارز نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و در مقدمه آن گفت: پرونده برخی متهمان که شرکای جرم متهمان اخلال ارزی هستند عمدتا شامل صرافی‌هایی می‌شود که با این متهمان همکاری داشته‌اند و در دادسرا مفتوح و در حال رسیدگی است.

وی افزود: نوسانات اخیر قیمت ارز تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد کشور داشته و موجب کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم‌درآمد جامعه شد. اگرچه تحریم‌های خارجی هم در این ناامنی روانی موثر بوده‌اند اما این مورد از ابتدای انقلاب وجود داشته و جدید نیست. بنابراین برخی سودجویان در داخل کشور موجب ایجاد افکار منفی در میان مردم شده‌اند و با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و عدم نظارت برخی مسئولان از طریق تخفیف و تامین ارز و نحوه توزیع آن تاثیر منفی روی بازار ارز گذاشته‌اند که موجب افزایش چشمگیر قیمت ارز شده است.

نماینده دادستان ادامه داد:‌ این اقدامات مجرمانه از طریق انجام معاملات کلان و سوری با سوءاستفاده از کارت‌های ملی متعدد موجب شده ارز توزیع شده از سوی بانک مرکزی به دست نیازمندان واقعی نرسد و به جای استفاده در حوزه دارو مسافرت‌های ضروری مردم و... در گاوصندوق‌های افرادی خاص ذخیره شود. این افراد بعضا خود اقدام به ذخیره ارز کرده‌اند و فعالیت آنان سبب شده بعضی به ارز به عنوان کالایی سودآور نگاه کنند و با جمع‌آوری ارز از بازار و ایجاد کمبود در این ارتباط باعث افزایش قیمت آن شوند.

وی تاکید کرد: البته اخلال در نظام ارزی کشور به فعالیت سخت واحد ختم نمی‌شود و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد افراد متعددی در این عرصه فعال بوده‌اند.

نماینده دادستان در ارائه قرائت کیفرخواست به اسامی و اطلاعات متهمان اشاره کرد که به این قرار است:

۱- ولی صدفی فرزند علی اکبر بازداشت از تاریخ ۱/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری که متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۵۰ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۲- علیرضا حسن‌زاده ظرفی فرزند سعید بازداشت از ۳/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۵۰ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۳- علیرضا نوینی بازداشت از تاریخ ۱۰/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۲۲ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۴۰۵ دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۴- محمد راستگو فرزند حیدرعلی بازداشت از تاریخ ۸/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۱۷ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۵- نوید فرشید ترکمانی فرزند مهدی بازداشت از ۷/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۱۵ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۶- علیرضا پرونده فرزند محمدعلی بازداشت از ۸/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۱۵ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۷- مجتبی نوروزی فرزند نعمت بازداشت از ۲/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۱۱ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۸- نوید زهره‌وند فرزند حاجی‌احمد بازداشت از ۷/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۱۰ میلیون دلار دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۹- محمد هاشمی فرزند حمدالله بازداشت از ۱۰/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ ۱۰ میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۰- رحمت میرزایی آزاد با قرار وثیقه فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ۸ میلیون و  ۵۱۶ هزار و ۵۷۵ دلار  به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۱- محمد رحمتی فرزند غلام بازداشت از ۱۰/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ هشت میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۲- حمید خسروی فرزند علی مروت فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ هفت میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۵۰ دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۳- محبوب کاظمی فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ یک میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۰ دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۴- مهدی علیپور فرزند علی بازداشت از ۸/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۶۷ دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۵- سعید کاظمی فرزند حسین بازداشت از ۸/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ پنج میلیون و ۵۹۳ هزار و ۱۷۰ دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۶- شاهین ولی‌جمالی فرزند محمد بازداشت از ۹/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ چهار میلیون و ۸۲۹ هزار و ۹۰۰ دلار و یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۶۰ یورو به طور سوری و با سوءاستفاده از ۱۵ فقره کارت ملی افراد متعدد.

۱۷- غلامرضا حقیقت‌پژوه بازداشت از ۲/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به طور سوری و با سوءاستفاده از کارت ملی افراد متعدد.

۱۸- احمد طاهری فرزند مسیح فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ چهار میلیون و ۴۴۴ هزار و ۲۷۱ دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

۱۹- نریمان آرزومند فرزند محمدرضا بازداشت از ۷/۵/۹۷ فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز به مبلغ سه میلیون دلار به طور سوری و با سوءاستفاده ازکارت ملی افراد متعدد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.