رای الیوم گزارش داد، این هیئت که در حال حاضر به ترکیه سفر کرده، به مسؤولان این کشور پیشنهاد داد، قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از سوریه را لغو کند تا آمریکا از تعلیق در تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ صرف نظر کند.

طبق گزارش رسانه‌های داخلی ترکیه، هیئت آمریکایی به ریاست مایکل تورنر، یکی از اعضای کنگره در دیدار با گروه ترکیه‌ای وابسته به مجمع عمومی پارلمان‌های عضو زیر نظر پارلمان ترکیه به بررسی مشکلات موجود میان دو طرف پرداختند.

طبق آنچه در این رسانه‌ها منتشر شده، هیئت آمریکایی این پیام را به نمایندگان پارلمان ترکیه رسانده که تصمیم برای تعلیق تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ قطعی نیست و اگر آنکارا از خریدن اس ۴۰۰ از روسیه منصرف شود، آمریکا نیز از تصمیم خود منصرف خواهد شد.

تورنر، رئیس این هیئت از تهیه گزارشی از تاثیر وارد کردن سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به وزارت دفاع ترکیه بر سامانه دفاعی ویژه ناتو و سلاح‌های آن خبر داد.

مسؤولان ترکیه در نشست یاد شده اعلام کردند که آنکارا تصمیم خود را درباره خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه گرفته چرا که آنها پیشنهاد بهتری برای ترکیه داشته‌اند اما آنکارا پیشنهاد مناسبی از سوی دیگر طرف‌ها نداشته است.

سنای آمریکا اواخر ژوئن ۲۰۱۸ پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن فروش جنگنده‌های مدل اف ۳۵، سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و بالگرد نظامی به ترکیه به این دلیل که قصد خرید سامانه‌های موشکی ضد اس ۴۰۰ را از روسیه دارد و نیز به دلیل اینکه اندرو برانسون، کشیش آمریکایی را زندانی کرده، ممنوع شد.

ترکیه تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده و در واقع دو فروند جنگنده مدل یاد شده را دریافت کرده است، این دو جنگنده تا سال ۲۰۲۰ برای آموزش خلبانان ترکیه‌ای در آمریکا باقی خواهند ماند.

ترکیه در طرح تولید جنگنده‌های اف ۳۵ در کنار آمریکا، انگلیس، ایتالیا، هلند، کانادا، استرالیا، دانمارک و نروژ مشارکت دارد.

با وجود بحران جنگنده‌های اف ۳۵ ترکیه تحویل گروه دوم از هلی‌کوپترهای سی اچ ۴۷ شنوک از آمریکا را آغاز کرد.

با شرکت بوئینگ سازنده هلی‌کوپترها در سال ۲۰۱۱ درباره خرید ۱۱ فروند هلی کوپتر توافق شد و شش فروند از آنها در سال ۲۰۱۶ تحویل داده شدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌نویس قانون بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ را که از سوی وزارت دفاع آمریکا تدوین شده بود، تصویب کرده و از وزارتخانه خواست گزارشی از روابط ترکیه و آمریکا تا نهایتا ۹۰ روز آینده تهیه و ارائه کند.

طبق این قانون روند تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه به شکل موقت و تا زمان ارائه گزارشی به کنگره متوقف شد.

در پیش‌نویس این قانون از پنتاگون خواسته شده طرحی را برای دور کردن آنکارا از برنامه‌های جنگنده‌های اف ۳۵ تهیه کند اما کمیته توافق این درخواست را از پیش‌نویس طرح خارج کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.