سید رضا صالحی امیری، رئیس کمیته بین المللی المپیک در واکنش به قرار دادن رشته پنجاک سیلات در بازی های آسیایی جاکارتا- پالمبانک گفت: تغییر رتبه اندونزی از ۱۷ در رقابت های ۲۰۱۴ اینچئون به ۴ در ۲۰۱۸ جاکارتا هدیه ای بود که مسوولان شورای المپیک آسیا به کشور میزبان دادند و مسوولان المپیک آسیا باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه ارزش بازی های آسیایی در رقابت ثانیه ای و میلمتری ورزشکاران و قهرمانان است افزود: برای هر رشته ای صدها ورزشکار رقابت می کنند تا به بازی های آسیایی برسند و در طول برگزاری رقابت های آسیایی هم ده ها ورزشکار برای کسب مدال تلاش می کنند، اینکه کشور میزبان بتواند به همین راحتی و بدون هیچ تلاشی مدال گیرد جای تعجب و تاسف دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک وظیفه میزبان را تامین امکانات برابر و ایجاد فضای عادلانه برای همه کشورهای شرکت کننده عنوان کرد و ادامه داد: در رقابت های آسیایی نظام داوری مبتنی بر قضاوت عادلانه و جلوگیری از حق کشی، انگیزه قهرمانان را برای رقابت افزایش می دهد و اگر هر کدام از اینها ذایل شود انگیزه رقابت را از بین می برد، این اقدام شورای المپیک آسیا در ورود پنجاک سیلات به بازی های آسیایی، غیر قابل توجیه، غیر عقلانی و حق کشی مسلم است.

سید رضا صالحی امیری تصریح کرد: تصمیم شورای المپیک آسیا برای اهدای ۱۰ مدال در رشته پنجاک سیلات به کشور اندونزی و تغییر رنک این کشور از ۱۷ در رقابت های اینچئون به ۴ در رقابت ها حق کشی مسلم و بی سابقه است و در این خصوص سکوت نخواهیم کرد.

وی با اعلام این خبر که اعتراض ایران را در دیدار با شیخ احمد، رئیس شورای المپیک آسیا به او اعلام کرده افزود: متاسفانه پاسخ شیخ احمد قانع کننده نبود و او گفت که اگر ایران هم میزبان بازی های آسیایی باشد چنین امتیازی به ایران هم تعلق خواهد گرفت. ما با توجه به همکاری های گسترده ای که با شورای المپیک آسیا و شیخ احمد داریم اعتراض خواهیم کرد و معتقدیم این نوع رفتارها، نشانگر بی انسجامی ساختار المپیک آسیاست و قطعا کمیته ملی المپیک ایران رسما به شورای المپیک آسیا اعتراض می کند.

صالحی امیری تقلیل رتبه قطعی چهارمی ایران به پنجمی را ناشی از اهداف سیاسی داخلی و رقابت های انتخاباتی اندونزی دانست و گفت: ما این موضوع را سیاسی و در راستای اهداف انتخاباتی کشور میزبان می دانیم وقطعا این اقدام نقض کامل اصل جدایی ورزش از سیاست است.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به ناداوری های صورت گرفته برای ورزشکاران ایرانی و دیگر ورزشکاران گفت: هر جا مقامات کشور اندونزی حضور داشتند داوران برای خوش خدمتی به آنها با ناداوری و حق کشی مدال را به هر شکل ممکن، به سینه ورزشکار اندونزیایی می رساندند، این نوع رفتارهای روح عدالت در ورزش را خدشه دار می کند. این اتفاقات نه فقط به ضرر ایران بلکه به ضرر سایر کشورها هم است و انتقادات آنها را هم در پی دارد.

صالحی امیری با تقدیر از تلاش ورزشکاران و قهرمانان کشور در رقابت های آسیایی تصریح کرد: جوانان ما در اکثر رشته ها به فینال رسیدند و این مایه مباهات مردم ایران است. رشد ورزش ما در سال های گذشته به حدی بود که مقامات ورزشی کشورهای دیگر در دیدار هایی که داشتیم ابراز تعجب می کردند و کاروان ایران را کاروانی توانمند و قابل تحسین می دانستند و این افتخاری برای مردم و کشور ماست و انشاالله این رشد و پیشرفت تا المپیک ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. برنامه ما برای رقابت های ۲۰۲۰ است و این جوانان با تجربیاتی که کسب می کنند قطعا در آن رقابت ها عملکردی به مراتب بهتر خواهند داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.