منابع خبری از سفر یک هیأت آمریکایی به ریاست یک افسر بلندپایه آمریکایی به دمشق در یکی از شبهای هفته پایانی ژوئن گذشته با یک هواپیمای اماراتی خبر دادند و تأکید کردند که این افسر با «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرده است.

روزنامه الاخبار در این زمینه گزارش داد، علاوه بر مملوک، «دیب زیتون» رئیس کل سرویس اطلاعاتی و «موفق اسعد» معاون ستاد مشترک ارتش سوریه نیز در دیدار با این افسر آمریکایی حضور داشته‌اند.

بر حسب اطلاعاتی که الاخبار به دست آورده است، طرفین در جریان این دیدار، ابعاد مختلف بحران و پیامدهای منطقه‌ای آن را طی چهار ساعت بررسی کردند و طرف آمریکایی برای طرف سوری پیشنهاد و مطالباتی را مطرح کرد.

پیشنهاد آمریکا این بود: آمریکا آماده است سربازان خود را به صورت کامل از خاک سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس مقدمات امنیتی خارج کند که ارتش سوریه و روسیه بر آن نظارت داشته باشند. در مقابل، دمشق نیز باید این مطالبات آمریکا را برآورده کند: «نخست: خروج کامل ایران از منطقه جنوب سوریه، دوم، ضمانت مکتوب برای دریافت سهم شرکتهای آمرکایی از بخش نفت مناطق شرقی سوریه. سوم؛ ارائه اطلاعات کامل از گروههای تروریستی و اعضای آن توسط طرف سوری به آمریکایی‌ها که شامل تعداد [عناصر] کشته شده خارجی این گروهها و تعداد کسانی باشد که در قید حیات هستند».

علی مملوک نیز پاسخ طرف آمریکایی را این چنین داد: «اولا، شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید. به زور و بدون اجازه وارد خاک ما شده‌اید و می‌توانید به همان صورت خارج شوید. تا زمانی که این مسئله صورت گیرد، ما با شما به عنوان یک نیروی اشغالگر برخورد می‌کنیم. ثانیا: سوریه کشور بی‌ریشه‌ای نیست، بلکه بخشی از یک محور گسترده است. موضع ما در برابر رابطه ایران مشخص است و بشار اسد در چند سخنرانی و مناسبت آن را تکرار کرده و مضمون آن، این است که روابط ما با تهران، حزب‌الله و نیروهای همپیمانی که در کنار ارتش سوریه با تروریستها جنگیده‌اند، روابط محکمی است و این پیشنهاد، ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد. ثالثا: اولویت ما پس از جنگ، همکاری با کشورهای دوست و همپیمانی است که علیه ملت سوریه توطئه نکرده‌اند و نمی‌توانیم به شرکتهای وابسته به کشورهایی تسهیلات بدهیم که با ما جنگیده و هنوز می‌جنگند».

تصحیح روابط سیاسی قبل از ارائه اطلاعات از تروریست‌ها

مملوک درباره اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی نیز با اشاره به دیدار نائب رئیس سرویس اطلاعاتی استرالیا با وی حدود یک سال پیش که درباره همین مسئله انجام شده بود، تأکید کرد که سوریه اطلاعات بسیار زیادی از گروههای تروریستی دارد و «ما به صورت کامل خطر این افراد برای خودمان و شما را درک می‌کنیم و از نیاز شما به این اطلاعات آگاهی داریم... پیشتر اطلاعاتی به اردنیها و سایر کشورها از جمله امارات دادیم... ولی امروز موضع ما در قبال این مسئله، بستگی به تغییر موضع سیاسی شما در قبال سوریه و نظام و ارتش آن است. لذا سوریه پیش از اینکه در روابط سیاسی بین دو کشور ثباتی صورت نگیرد، هیچ همکاری یا هماهنگی امنیتی در این زمینه با شما [آمریکایی‌ها] نخواهد کرد».

پیشنهاد عربستان به دمشق: قطع روابط با ایران در مقابل تأمین مالی پروسه بازسازی سوریه

همزمان با پیشنهاد آمریکا به سوریه، خبرها از پیشنهاد عربستان به دمشق نیز حکایت دارد. الاخبار اعلام کرد که «خالد الحمیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان با مملوک تماس تلفنی داشته و مجددا همان پیشنهاد قدیمی خود یعنی قطع رابطه با ایران در مقابل تأمین مالی بازسازی سوریه را مطرح کرده است.

مملوک نیز همان پاسخی را به مسئول سعودی داده که به افسر آمریکایی گفته بود: «ما بخشی از یک محور هستیم و ائتلافهای ما ثابت است».

گفته می‌شود که الحمیدان در جریان این تماس، ایده دیدار مستقیم را مطرح کرده و مملوک نیز این گونه پاسخ داده است: «ما درشام حضور داریم. هر کس می‌خواهد با ما دیدار کند، می‌تواند».

در همین راستا، در آغاز جولای گذشته همزمان با تسلط ارتش ارتش سوریه بر گذرگاه مرزی «نصیب» با اردن، برای هماهنگی، تماسهایی بین «محمود فریحات» رئیس ستاد مشترک اردن و مملوک انجام شد.

امارات نیز اخیرا گروه حفاظت را به سفارت خود در دمشق فرستاده است. سفارت سوریه در ابوظبی اما بسته نیست و بخش کنسولگری آن همچنان به سوریهای مقیم امارات خدمات ارائه می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.