در حالی که نگاه‌ها به زمان آغاز عملیات ارتش سوریه در استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور دوخته شده است، ترکیه می‌کوشد که گروههای مسلح تحت حمایت خود را ساماندهی کند.

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد که ترکیه در تلاش است که پیش از رسیدن ارتش سوریه به ادلب، راه فراری برای تروریستها ایجاد کند.

ارتش سوریه روز گذشته موفق شد بر فراز شهرک «کرناز» واقع در ریف شمالی حماه، یک پهپاد متعلق به تروریستها را سرنگون کرده و در این منطقه و ریف جنوب شرقی ادلب مواضع عناصر النصره، «الحزب الاسلامی الترکستانی» و سایر گروههای تروریستی حاضر در این منطقه را بمباران کند.

به گزارش الوطن، ارتش سوریه همچنین در اطراف شهر «اللطامنه» و زمینهای زراعی «کفر زیتا» و روستاهای «الحبیسات، تل الصخر، الزکاه، حلایا، اطراف البویضه و معرکبه»  تروریستها را هدف قرار داد که به کشته و زخمی شدن شماری از آنان منجر شد.

ارتش سوریه همچنین گذرگاه «ابوالظهور» واقع در جنوب شرق ادلب را بست. ارتش این گذرگاه را دوشنبه گذشته به روی غیر نظامیانی باز کرد که خواستار خروج از مناطق تحت اشغال تروریست‌ها بودند.

الوطن گزارش داد که طی هفت روز گذشته که این گذرگاه باز بود، بیش از نُه هزار غیر نظامی از این مناطق خارج شدند.

فعالان شبکه‌‎های اجتماعی نیز اعلام کردند که ارتش همه گذرگاه‌های واقع در ریف شمالی حماه و ریف جنوب شرقی ادلب را بسته و همزمان در حال ارسال تجهیزات به جبهه‌های عملیاتی ریفهای ادلب و حماه است و خود را برای نبرد بزرگ ادلب موسوم به «فجر ادلب» آماده می‌کند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- نیز از ادامه مذاکرات بین النصره، الترکستانی و سایر گروههای تروریستی موسوم به «جهادی» با مسئولان ترکیه خبر داد که هدف این مذاکرات دستیابی به توافق نهایی برای انحلال «تحریر الشام» و گروههای تروریستی است که غالبا عناصر حاضر در آن خارجی هستند.

دیدبان به نقل از منابعی که آنان را موثق می‌خواند گزارش داد که ترکیه در تلاش است النصره و سایر طرفهایی را که با آنان مذاکره می‌کند، قانع کند، در غیر این صورت این گروهها باید متحمل عواقب عملیات نظامی ارتش در استان ادلب شوند.

این در حالی است که شش گروه تروریستی که تحت لوای گروه جبهه النصره قرار داشتند، از این گروه جدا شده و به شاخه گروه «القاعده» در سوریه یعنی «حراس الدین» ملحق شدند.

منابع رسانه‌ای معارض روز گذشته در توضیح جزئیات این مسئله اعلام کردند که گروههای «ثقیل»، به سرکردگی «ابوقتاده الحمصی»، «میدانیین» به سرکردگی «عزام الشامی»، گروه «بمب گذاری» به سرکردگی «سیف الله المهاجر»، و گروههای «ابو الیمان الشامی، ابو زید البادیه و البو الخیر الدرعاوی» از تحریر الشام جدا شده و به «حُراس الدین» پیوستند.

سرکرده گروه تروریستی «جیش العزه» نیز برای بالا بردن روحیه عناصر تحت امر خود تهدید کرد، در صورتی که ارتش سوریه به مواضع تحت اشغال گروههای مسلح حمله کند، آنان نیز شهر حماه را اشغال خواهند کرد.

«عبدالرزاق المهدی» از مسئولان پیشین موسوم به «شرعی» النصره با این ادعا که حمله ارتش به ادلب شکست خورده است، مدعی شد که بیشتر گروههای مسلح حاضر در شمال سوریه از جمله تحریر الشام و ائتلاف «الجبهه الوطنیه للتحریر» بر ادامه مقابله با ارتش سوریه تأکید کردند که در واقع خلاف جهت تلاشهای ترکیه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.