ظرفیت تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی از روزانه ۲۸۲ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲ اکنون به سبب راه اندازی فازهای جدید به روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در دولت یازدهم، سبب تسریع در روند اجرای طرح های در دست اجرا در میدان عظیم گازی پارس جنوبی شد.

با تصمیم وزارت نفت در سال ۱۳۹۲، پنج فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ که نسبت به سایر فازها پیشرفت بیشتری داشتند در اولویت اصلی و سایر فازها در اولویت بعدی قرار گرفتند.

در نتیجه این تصمیم، توسعه فازهای پارس جنوبی تسریع و فازهای مختلف این میدان بزرگ گازی، یکی پس از دیگری تکمیل شد و به بهره برداری رسید؛ پس از آن، توجه به تکمیل سایر فازهای باقیمانده معطوف شد.

اکنون فعالیت ها در فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی متمرکز شده و قرار است هر چه زودتر راه اندازی شوند.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگ ترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که بخش متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

**بخش خشکی فاز ۱۳ جلوتر از دریایی

وزارت نفت امروز با انتشار گزارشی جزییات توسعه فازهای پارس جنوبی را اعلام کرد. بر این اساس، اکنون ۲ ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده است که به تدریج پس از رسیدن به ظرفیت کامل در مجموع روزانه ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز را شیرین‌سازی و به شبکه سراسری ارسال می‌کند.

فاز ۱۳ پارس جنوبی یکی از فازهای موسوم به ۳۵ ماهه است که همانند دیگر فازهای ۳۵ ماهه هیچگاه در موعد خود به بهره‌برداری نرسید.

توسعه این فاز که قرارداد آن در سال ۱۳۸۹ امضا شد در یک سال و نیم اخیر روند پرشتابی به خود گرفته است. 

ردیف نخست شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ که اواخر اسفندماه پارسال راه‌اندازی شد، ‌اکنون روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز را فرآورش می کند.

دومین ردیف این پالایشگاه که ابتدای خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید با تولید بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز عملیاتی شده است.

هدف از توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن ال.پی.جی و یک میلیون تن اتان است.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی می‌گوید: تلاش می‌شود ۲ ردیف دیگر شیرین‌سازی این پالایشگاه بزودی عملیاتی شود تا به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در این پالایشگاه به روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

«پیام معتمد» پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فاز ۱۳ را بیش از ۹۰ درصد اعلام می کند و درباره بخش دریایی این فاز می افزاید: در بخش ساخت سکوهای چهارگانه این فاز نیز سکوی ۱۳بی تا پایان شهریورماه و ۱۳آ، ۱۳سی و ۱۳دی پس از اتمام مراحل ساخت، آماده بارگیری و نصب در موقعیت مخزنی خود می‌شود.

**راه اندازی بخش دریایی فاز ۱۴ تا پایان امسال

فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز جزو فازهای ۳۵ ماهه است که در بخش دریایی پیشرفت مطلوبی دارد.

تکمیل پالایشگاه این فاز با برخورداری از پیشرفت بیش از ۷۸ درصدی به پایان سال ۱۳۹۸ موکول شده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی پیش‌بینی می کند نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد و می‌افزاید: بخش دریایی این فاز پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان امسال تکمیل شود.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالیانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.

«حمیدرضا مسعودی» پیشرفت ساخت سکوهای دریایی این طرح را بیش از ۹۰ درصد اعلام و یادآوری می‌کند: سکوی ۱۴آ این فاز با ظرفیت ۱۴ میلیون و یکصد هزار مترمکعب در بندرعباس ساخته و اردیبهشت ماه امسال نصب و راه‌اندازی شد و اکنون عملیاتی شده است. سکوی ۱۴سی نیز تا پایان شهریورماه نصب می‌شود.

ساخت سکوی ۱۴بی و دیD از دیگر سکوهای این فاز پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال به تدریج در محل خود در خلیج فارس نصب شود.

**بهره برداری از فازهای ۲۲ تا ۲۴ در امسال 

فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از دیگر فازهای باقیمانده پارس جنوبی است و پیش‌بینی می شود تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد. این فاز معادل ۲ فاز استاندارد از فازهای بیست‌وچهارگانه است.

مجری طرح توسعه فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی یادآوری می کند: سکوی دریایی فاز ۲۲ اوایل خردادماه امسال نصب شد و ساخت سکوی ۲۴آ نیز تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد و آماده بارگیری از بوشهر به سوی آب‌های خلیج فارس می‌شود.

«فرهاد ایزدجو» می افزاید: ساخت سکوهای ۲۳ و ۲۴بی وضع مطلوبی دارد.

تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالیانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از اهداف این طرح است.

نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز اسفندماه پارسال راه‌اندازی و آماده دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی شد. 

تولید گاز شیرین از این واحد فرآورشی در خردادماه امسال آغاز شد و اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی، بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری تزریق می‌کند.

**مقابله با افت فشار، گام بعدی

تکمیل فازهای پارس جنوبی به معنای پایان کار در این میدان عظیم مشترک نیست، بلکه به معنای شروع مراحلی سخت‌تر است. افت فشار گاز و میعانات گازی بدون تردید یکی از عمده‌ترین چالش‌های این میدان خواهد بود. 

استفاده از کمپرسورهای فشارافزا، می‌تواند یکی از اقدام‌ها برای رفع این چالش باشد. ضمن اینکه مطالعات مخزنی این میدان نیز باید به طور جدی تر و فراگیرتر انجام شود.

بررسی تغییر وضع و رفتار مخزن در شرایط کنونی و پیش‌بینی در آینده و همینطور لایه‌های دیگر پارس جنوبی از دیگر مواردی است که برای مواجهه با این چالش باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین انتقال گاز از میدان‌های مجاور از دیگر اقدام‌هاست تا تراز تولید پارس جنوبی، فشار گاز و حجم تولید میعانات گازی سریع افت نکند؛ گرچه افت یک موضوع طبیعی به شمار می رود اما باید سعی کرد برنامه تولید را طولانی‌تر کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این زمینه می‌گوید: کارهای مربوط به مرحله دوم توسعه پارس جنوبی با توجه به موضوع تقویت فشار، پیچیده‌تر است. 

به گفته «محمد مشکین‌فام»، برای اینکه در سال‌های آینده شاهد کاهش افت فشار مخزن پارس جنوبی نباشیم برنامه‌ریزی برای نگهداشت تولید را آغاز کرده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.