در بند ۲ چهارصد و نود چهارمین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در تاریخ ۶ دی ماه سال گذشته  تصویب شد که دوره تسویه معاملات  از سه به دو روز کاهش یابد، اما در حال حاضر مواردی دیده شده که برخی از کارگزاری‌ها علیرغم درخواست مشتری، در هنگام تسویه، مبالغ حاصل از سهام فروخته شده را بیش از سه روز در حساب کارگزاری نگه می‌دارند.

برخی از معامله گران میگویند که بعضی از کارگزاری‌ها علیرغم درخواست آن‌ها بعد از چهار روز کاری اقدام به واریز مبالغ حاصل از فروش سهام به حساب‌هایشان کرده‌اند.

در این مورد، حسین فهیمی - مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، در پاسخ به این سوال که آیا درست است که برخی از کارگزاری‌ها مبالغ حاصل از فروش سهام را بیش از سه روز کاری در حساب‌های خود نگه می‌دارند؟ به ایسنا گفت‌: کارگزاری‌ها با مشتریان خودشان روش‌های مختلف پرداخت را دارند؛ برخی از آنها شماره حساب گرفته و به حساب آنها پول واریز می‌کنند و برخی دیگر نیز چک می‌دهند.

وی ادامه‌ داد: از آنجایی که روش‌های کارگزاری‌ها برای مشتریان متفاوت است، برخی از آنها زمانبر می‌شود. مضافا این که تدابیر جدید بانک مرکزی در مورد پرداخت‌های بانکی (ساتنا) هم تاثیرگذار بوده  که برخی‌ از آنها زمانبر است و زمان بیشتری می‌خواهد تا به حساب مشتریان بنشیند.

فهیمی ادامه داد: سابقا پرداختی بین بانکی برای بانک مرکزی به این صورت بود که به صورت لحظه‌ای انجام می‌شد؛ یعنی اگر کارگزاری حسابش در بانک "الف" بود و می‌خواست در بانک "ب" به حساب مشترکان پول حواله کند، حواله‌های بین بانکی در همان لحظه رخ می‌داد، اما بانک مرکزی با هدف مبارزه با پولشویی، از چند ماه پیش تدابیری جدید را به کار گرفته و با یک روز تاخیر این کار را انجام می‌دهند. این موضوع  یکی از عواملی است که پرداخت پول از طرف کارگزاری به مشتریان را می‌تواند دچار تاخیر کند.

وی در عین حال، تاکید کرد: مسلم این است که بلا استثنا راس آن دو روز پول به حساب کارگزاری‌ها میآید. روش‌های پرداخت پول به مشتری در کارگزاری‌ها ممکن است متفاوت باشد و در برخی از این رویه‌ها تاخیرهایی رخ می‌دهد، اما اگر مشتری همان روز از کارگزاری مبلغ را مطالبه کند، کارگزاری آن مبلغ را پرداخت خواهد کرد.

فهیمی در پاسخ به این سوال که اگر مشتری آن مبالغ را مطالبه کرد و به جای دو روز پس از چهار روز کاری پول به حسابش آمد، آیا کارگزاری تخلف انجام داده است؟ گفت‌: این‌ تخلف‌ها قابلیت پیگیری دارد و واحد رسیدگی به تخلفات به این موضوع رسیدگی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که مشتری ‌دقیقا چه اقدامی باید انجام دهد؟ گفت‌: فرایند پیگیری تخلفات را از سازمان بورس پیگیری کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.