حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا گفت: فضای متشنجی که در روابط ایران و امریکا در حال افزایش است، مقصر آن دونالد ترامپ و اطرافیان تندروی وی هستند که با تشدید اقدامات خصمانه و خروج یکجانبه از برجام، وضعیت مناسبات تهران و واشنگتن را بحرانی‌تر از هر زمان دیگری کرده‌اند. 

امریکا در بدترین وضعیت خود در عرصه بین‌المللی قرار دارد

وی با اشاره به مناسبات امریکا با کشورهای مختلف جهان در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: امریکا در بدترین وضعیت خود در عرصه بین‌المللی قرار دارد. امریکا در حالی مذاکرات خود با کره شمالی را آغاز کرد و دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در حالی با یکدیگر دیدار کردند که به نظر می‌آید امریکایی از آن مذاکرات دست خالی برگشته‌اند و کره شمالی همچنان به روال سابق خود کارش را ادامه می‌دهد. 

این کارشناس ارشد مسائل امریکا ادامه داد: همچنین جان بولتون در حالی هفته پیش با همتای روسی خود دیدار کرد که این دیدار، حتی منجر به صدور یک بیانیه مطبوعاتی نیز نشد که حاکی از اختلافات عمیق طرفین است. همچنین روس‌ها پس از این دیدار تاکید کردند کشوری باید از سوریه خارج شود که در این کشور حضور غیرقانونی دارد که ناظر به امریکایی‌ها است. این مسئله را باید در تشدید اختلافات میان واشنگتن و آنکارا و ناکامی امریکا در مناطق دیگر مانند یمن و عراق گذاشت. 

احتمال استیضاح  ترامپ با توجه به ترکیب جمهوریخواه کنگره وجود ندارد

آصفی با یادآوری وضعیت کنونی ترامپ در داخل امریکا تصریح کرد: وضعیت ترامپ در روزهای اخیر در عرصه داخلی به شدت بدتر از گذشته است و زمزمه‌های استیضاح وی در همه رسانه‌ها مطرح شده که این موضوع طی سال‌های گذشته بی‌سابقه است، هرچند که احتمال استیضاح وی با توجه به ترکیب جمهوریخواه کنگره وجود ندارد ولی طرح این مسئله، نشاندهنده انزجار و نارضایتی جامعه امریکا از یک رئیس‌جمهور کلاه‌بردار و فاسد است. 

وی افزود: فشارهای داخلی امریکا و طرح موضوع استیضاح ترامپ به گونه‌ای بوده است که ترامپ نیز از انجام این مسئله به هراس افتاده و در اظهارنظری گفته است که استیضاح وی موجب ویران شدن اقتصاد امریکا می‌شود. 

ترامپ به عربده‌کشی روی آورده است 

روابط ایران و امریکا به سمت جنگ نظامی هم کشیده نخواهد شد

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه وضعیت کنونی دولت امریکا در عرصه داخلی و خارجی موجب شده تا ترامپ به عربده‌کشی روی آورد، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دولت ترامپ علیه ایران در حال انجام دادن است، نه از سر ابتکار بلکه از انفعال است. از سویی، شرایط به گونه‌ای است که روابط ایران و امریکا به سمت جنگ نظامی هم کشیده نخواهد شد. از طرفی ایران نیز گفته است که از خود در برابر هر شرایطی دفاع می‌کند ولی آغازکننده جنگ نیست. 

آصفی اضافه کرد:‌ اقداماتی که دولت ترامپ از پیشنهاد مذاکره تا تشکیل گروه اقدام انجام می‌دهد، بیش از هر چیز یک هجوم رسانه‌ای و یک جنگ روانی است لذا باید این جنگ روانی باید در داخل مورد تبیین قرار گیرد و از سویی از انجام اقدامات تحریک‌آمیز پرهیز شود. 

دیدار روسای‌جمهور ایران و امریکا موجب می‌شود واشنگتن تصور کند تهران مجبور به آمدن به پای میز مذاکره شده است

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند که دیدار با ترامپ یک بازی دو سر برد است زیرا موجب کاهش فشارها به ترامپ از یکسو و عدم اعمال تحریم‌ها از سوی دیگر می‌شود. آیا سود دیدار با ترامپ بیشتر از ضرر عدم دیدار با وی نیست؟ ابراز داشت: با احترام به این افراد، آنها اشتباه می‌کنند زیرا برخلاف تصورها، این دیدار می‌تواند موجب تشدید فشارها نیز بشود. 

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید اینکه دیدار روسای جمهور ایران و امریکا در شرایط کنونی موجب می‌شود تا امریکایی‌ها تصور کنند ایران به خاطر مشکلات داخلی و از نقطه ضعف مجبور به آمدن به پای میز مذاکره شده است، بیان کرد: زمانی که امریکایی‌ها تصور کنند ایران از ضعف و نه از اقتدار در حال مذاکره هستند، این موضوع می‌تواند موجب افزایش فشارها و تشدید زیاده‌خواهی‌ها و در نهایت نیمه‌کاره ماندن مذاکرات شود که این مسئله می‌تواند موجب ایجاد حقارت و سرخوردگی داخلی شود. 

بهترین زمان مذاکره، وقتی است که اقتدار به دست آورده باشیم

برجام زمانی به دست آمد که در اوج اقتدار بودیم

آصفی در پاسخ به این سوال که بهترین زمان مذاکره میان ایران و امریکا چه زمانی است؟ یادآور شد: بهترین زمان مذاکره، وقتی است که اقتدار را به دست آورده باشیم. ما زمانی در مذاکرات منتهی به برجام حضور یافتیم و توافق هسته‌ای به دست آمد که در اوج اقتدار در مناسبات منطقه‌ای و توانمندی هسته‌ای بودیم. ایران در آن زمان تعداد سانتریفیوژهای خود را از چند دستگاه به حدود ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش داده بود و سطح غنی‌سازی خود را تا ۲۰ درصد ارتقا داده بود. در چنین زمانی امریکایی‌ها احساس کردند که اگر وارد میز مذاکره با ایران نشوند و امتیاز ندهند، شرایط برایشان غیرقابل قبول می‌شود. 

وی ادامه داد: اینکه چه زمانی به اقتدار می‌رسیم، این موضوع بستگی به شرایط سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی کشور و مناسبات منطقه‌ای ما دارد. 

اراده‌ اروپا در برابر ایران کافی و کامل نیست

سفیر اسبق ایران در آلمان شرقی و فرانسه در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از اقدامات اتحادیه اروپا چیست؟ عنوان کرد: من از همان ابتدا هم گفتم اروپا از توان لازم برای حفاظت از برجام در مقابل اقدامات تخریبی امریکا برخوردار نیست. از سویی، اراده‌اش هم کافی و کامل نیست. این اشتباه است که فکر کنید اروپایی‌ها به خاطر ایران حاضر هستند در مقابل امریکا بایستند. 

آصفی با بیان اینکه اروپایی‌ها درخصوص مسائلی نظیر توان دفاعی ایران، حضور ایران در منطقه، اسرائیل و... با ما اختلاف دارند، گفت: اروپایی‌ها بزرگترین شریک تجاری‌شان امریکایی‌ها هستند. اگر این موضوع را به همراه اختلافات طرفین و توان آنها در یک مجموعه و بسته دید، متوجه می‌شویم که اراده اروپایی‌ها حداقلی است ولی این مسئله معنایش عدم گفت‌وگو و مذاکره با اروپا، عدم همکاری‌ و عدم تماس و افزایش رفت و آمدها و... نیست. 

وی با تاکید بر اینکه کشوری می‌تواند به اوج و اقتدار برسد که روی ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌هایش و همچنین مردم خود حساب باز کند، اظهار داشت: البته در کنار توجه به داخل، باید با کشورهای مختلف جهان براساس منافع و مصالح ملی ارتباط داشت مخصوصا آنکه هم‌اکنون جهان به شکل دهکده‌ای درآمده که وجود ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی را ضروری می‌سازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.