در ادامه برگزاری رقابت‌های مقدماتی انتخابات ۲۰۱۸ آمریکا، نتایج حاکی از آن است که یک شب خوب انتخاباتی دیگر برای ترامپ در مبارزات مقدماتی رقم خورده است.

انتخابات ۱۵ آبان آمریکا برای برگزیدن همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای این کشور برگزار خواهد شد و رقابت‌ فشرده جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای حضور هر چه بهتر در این انتخابات را می‌توان در مبارزات مقدماتی نامزدهای کنگره به وضوح دید.

علاوه بر انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، باید ۳۹ فرماندار ایالت‌ها و همچنین برخی شهرداری‌های این کشور نیز برگزار می‌شود.

در همین راستا، دونالد ترامپ با حضور پر رنگ در مبارزات مقدماتی انتخابات میان دوره ای کنگره، به دنبال اطمینان از تسلط اکثریت جمهوری‌خواهان هوادارش در قوه قانونگذاری این کشور است تا بتواند برنامه‌های داخلی و خارجی خود را به پیش ببرد.

ترامپ در درون حزب جمهوری‌خواه برای حصول به این هدف، با مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی مواجه شده و برخی نامزدهای جمهوری‌خواه مخالف مواضع او، وارد کارزار ۲۰۱۸ شده‌اند.

در ادامه این روند، بامداد امروز چهارشنبه به وقت تهران، خبرهای خوب انتخاباتی دیگری برای ترامپ مخابره شد به نحوی که یک رسانه آمریکایی اینطور گزارش دهد: «ترامپ یک شب خوب را گذراند».

«بلومبرگ» گزارش داد: «ترامپ یک شب واقعا خوب را در مبارزات مقدماتی سپری کرد. گزینه انتخابی او در فلوریدا پیروز شد. او در انتخابات آریزونا از کسی حمایت نکرد اما جمهوری‌خواهان قوی‌ترین نامزد را برای انتخابات نهایی نوامبر انتخاب کردند».

این رسانه ادامه داد: «مبارزات مقدماتی روز سه شنبه در فلوریدا و آریزونا به همراه رقابت‌ها در اوکلاهاما جالب‌ترین رقابت‌های انتخاباتی بودند. رئیس‌جمهور توانست ناکامی‌اش در حمایت از نامزد مد نظرش برای فرمانداری وایومینگ را با یک پیروزی خوب در مبارزات انتخاباتی در فلوریدا جبران کند. "ران دی‌سانتیس" نامزد مورد حمایت او ضربه سختی به "آدام پوتنام" زد؛ کسی که قبل از انتخابات سه شنبه پیشتاز بود».

بلومبرگ افزود: «به ادعاهای عجیب و غریب ترامپ گوش ندهید که می‌گوید، مداخله او باعث شده که دی‌سانتیس از یک وضع ناامیدکننده به یک برنده تغییر وضعیت دهد اما حتی یک تاثیر کوچک حمایت او از دی سانتیس می‌تواند سبب اطمینان از پیروزی نهایی او در انتخابات شود».


ترامپ و ران دی‌سانتیس عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا از فلوریدا

 

ترامپ در مبارزات سه شنبه در ایالت آریزونا برای انتخاب سناتور جدی این ایالت در مجلس سنای آمریکا از هیچ نامزدی حمایت نکرد.

دلیل عدم حمایت او آن بوده که دو تن از نامزدها، هر دو حامی ترامپ و نزدیک به او بوده‌اند.

بلومبرگ گزارش داد: «ترامپ به جای حمایت از "جو آرپایو" یا "کِلی وارد"، درباره این رقابت سکوت اختیار کرد و این سبب شد آرای این دو بشکند. این موضوع به "مارتا مک سالی" عضو کنونی مجلس نمایندگان که نامزد قوی‌تری از دیگر نامزدها است، کمک کند به راحتی پیروز شود».

این رسانه در بخش دیگری از گزاش خود درباره مبارزات سه شنبه به رقابت مقدماتی در ایالت فلوریدا پرداخت.

بلومبرگ نوشت: «جمهوری‌خواهان در اوکلاهاما داستان مخصوص به خودشان را دارند. شورش و بلوای یک معلم در این ایالت را به خاطر دارید؟ این بلوا با افزایش حقوق معلمان و افزایش مالیات‌ها برای پرداختن این افزایش حقوق حل شد. چنین تصمیمی در یک ایالت به شدت جمهوری‌خواه، تصمیمی سخت بود اما به نظر می‌رسد که قربانیان این تصمیم، نامزدهای این حزب بودند؛ کسانی که با این تصمیم موافق نبودند. ۶ تن از مخالفان این تصمیم، مبارزات مقدماتی روز سه شنبه را باختند و آسوشیتدپرس گزارش داد که "از ۱۹ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که علیه افزایش مالیات رای دادند، ۸ تن شکست خورده‌اند، ۷ نفر تصمیم گرفتند که نامزد نشوند و تنها ۴ تن به انتخابات نهایی راه یافته‌اند". این اولین بار نیست که ایدئولوژی کاهش مالیات در میان جمهوری‌خواهان در نقطه مقابل خواست واقعی مردم این ایالت  قرار می‌گیرد. مشخص نیست که این روند، تاثیری بلندمدت در اوکلاهاما یا در سطح کشور دارد یا نه اما قطعا ارزش این را دارد که ببینیم (در انتخابات ۱۵ آبان) چه خواهد شد».

اعلام نتایج انتخابات روز سه شنبه در برخی ایالت‌ها در حالی صورت گرفت که پیش از این هم ترامپ در مبارزات مقدماتی رکورد خوبی از خود به جای گذاشته بود.

۱۸ مرداد ماه بود که او با اشاره‌ به پیروزی قابل توجه نامزدهای مورد حمایتش در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان در توئیتر به « موج قرمز» اشاره کرد.

اشاره او به مبارزات انتخاباتی در ۱۴ منطقه‌ای بود که میان دو یا چند کاندید جمهوری‌خواه برای نامزدی حزب در انتخابات میان‌دوری‌ای کنگره یا فرمانداری‌ها رقابت وجود داشت. در این رقابت‌ها نامزدهایی پیروز یا پیشتاز شدند که مورد حمایت ترامپ قرار داشتند (جزئیات بیشتر).

ترامپ بعد از اعلام نتایج آریزونا در توئیتر به تمجید از «مارتا مک سالی» پرداخت و به او «پیروزی بزرگش» را تبریک گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از مشخص شدن پیروزی مک سالی در مبازرات درون حزبی جمهوری‌خواهان، او را «یک خلبان عالی»  و «عضو بسیار مورد احترام در کنگره آمریکا» خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.