وزیر خارجه ایران در پیامی به مناسبت «روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای» به بمب‌های اتمی آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

«محمد جواد ظریف» در شبکه توئیتر خود نوشت: «در حالی که جهان روز بین‌المللی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای را گرامی می‌دارد، به خاطر داشته باشید که تنها بمب‌های هسته‌ای موجود در منطقه ما متعلق به اسرائیل و آمریکا هستند».

وزیر خارجه ایران در این پیام، رژیم صهیونیستی را «یک متجاوز همیشگی» و آمریکا را تنها کشور استفاده کننده از بمب‌های اتمی» خوانده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران، همچنین افزود: «به خاطر داشته باشید که ایران از سال ۱۹۷۴ خوستار منطقه عاری از سلاح اتمی شده است».

دوم دسامبر سال ۲۰۰۹ بود که در شصت و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای برای تعیین ۲۹ آگوست به عنوان «روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای» به اجماع آرا به تصویب رسید.

پیام آقای ظریف به مناسبت روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای در شرایطی صادر شده که بهانه‌جویی‌های واشنگتن و تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همچنان ادامه دارد و حتی گزارش‌های متعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مانع از تکرار ادعاهای ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی نشده است.

بنا بر برخی گزارش‌های رسانه‌ای، رژیم صهیونیستی که دائم از «خطر اتمی ایران» دم می‌زند، بین ۸۰ تا ۳۰۰ کلاهک اتمی است.

وزیر خارجه ایران به حملات اتمی آمریکا به «هیروشیما» و «ناکازاکی» ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم هم اشاره کرد؛ حملاتی که ایالات متحده را به تنها کشور استفاده کننده از بمب‌های اتمی در جهان تبدیل کرده است.

ششم اوت ۱۹۴۵ میلادی آمریکا بر سر هیروشیما بمب چهار تنی معروف به «پسر کوچک» را که در بردارنده ۶۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ بود، ریخت؛ بمبی که بر اث ان تا پایان سال ۱۹۴۵ حدود ۱۴۰ هزار نفر و در فاصله سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۱ حدود ۶۰ هزار نفر جان باختند.

سه روز پس از بمباران اتمی هیروشیمابه این ترتیب یک بمب چهار و نیم تنی در بردارنده حدود ۱۰ کیلوگرم پلوتونیم ۲۳۹ بسوی ناکازاکی رها شد.

با اینکه بمب پلوتونیومی به کار گرفته شده در ناکازاکی قدرتی بیشتر از بمب هیروشیما داشت، ولی ویرانی و تلفات در آنجا از هیروشیما کمتر بود. هیروشیما یک شهر مسطح است که انفجار بالای مرکز آن رخ داده بود، اما در ناکازاکی تپه‌ای بزرگ شهر را به دو بخش که در دو دره واقع شده‌اند تقسیم می‌کند. انفجار در بالای یکی از آن دو رخ داده بود. 

بنا بر آمارهای رسمی در اثر انفجار این بمب ۱۱۵۷۴ خانه سوخت، ۱۳۲۶ خانه کاملا ویران شد، ۵۵۰۹ خانه به شدت آسیب دید و غیر از قربانیان سال‌های بعد، ۷۳۸۸۴ نفر کشته و ۷۴۹۰۹ نفر مجروح بر جای گذاشت 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.