افزایش ترس سرمایه‌گذاران از تشدید جنگ اقتصادی بین ترکیه و آمریکا باعث شده لیر ترکیه از ابتدای امسال ۳۸ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست بدهد. با توجه به وابستگی شدید اقتصاد ترکیه به اقلام وارداتی دلاری، تداوم این روند احتمالا منجر به افزایش وام‌های معوق بانکی خواهد شد.

دیروز موسسه رتبه‌بندی "مودی" رتبه اعتباری ۲۰ موسسه ترکیه را کاهش داد واعلام کرد فضای عملیاتی کسب وکارها در ترکیه بیش از حد انتظارات قبلی پرنوسان شده است. به دنبال انتشار این خبر، هر دلار به ۶.۲۵۶۱ لیر افزایش یافت. با این حال بورس استانبول با افزایش ۲.۸۳ درصدی به ۹۳۸۶۶.۹۴ واحد رسید.

یکی از دیگر دلایل کاهش ارزش لیر در مبادلات امروز، تکذیب خبر اعطای کمک مالی آلمان به ترکیه بود. با توجه به فشارهای رو به افزایش آمریکا، ترکیه به سمت اتحادیه اروپا متمایل شده است. یکی از مقامات آلمانی به رویترز گفت: نمی‌توانید از بیرون کاری انجام دهید و روند اصلاحات باید توسط خود ترکیه انجام شود.

آلمان دومین سرمایه‌گذار بزرگ خارجی در ترکیه است و بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور در اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شود. وزارت اقتصاد آلمان در گزارشی گفته است: ریسک‌های اقتصادی، با توجه به آینده نامعلوم بریگزیت و سیاست‌های تجاری آمریکا کماکان باقی است. این گزارش افزوده است: مسائل اخیر اقتصاد ترکیه، ریسک خارجی جدیدی به اقتصاد آلمان است.  

دونالد ترامپ اخیرا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده است و تهدید کرده در صورت آزاد نشدن کشیش بازداشتی آمریکا در ترکیه، این کشور را تحریم کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.