کدخدایی در پایان کارگاه دو روزه‌ی آموزشی این شورا ویژه‌ی اصحاب رسانه با اظهار خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران گفت: استقبال خوب دوستان رسانه از کارگاه آموزشی شورای نگهبان طی این دو روز مایه‌ خوشحالی است و از این بابت از شما عزیزان تشکر ویژه دارم و امیدواریم در نوبت‌های بعدی با کیفیت بهتری در خدمتان باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه مباحث مربوط به قانون و حقوق اساسی در دو دهه‌ی اول انقلاب مغفول مانده است، اظهار داشت: قانون اساسی که نتیجه‌ی همت و تأکیدات امام راحل و تلاشهای امثال شهید بهشتی بوده است و علی‌رغم اینکه کمتر از یک سال بعد از انقلاب تدوین شده است، به لحاظ محتوا دارای ظرفیت بالا و بسیار غنی است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما هر وقت به قانون اساسی رجوع کردیم، بدون پاسخ نماندیم و اینکه هر از گاهی سخنانی مبنی بر اصلاح قانون اساسی شنیده می‌شود برای من خیلی قابل هضم نیست.

کدخدایی اضافه کرد: نقش امام(ره) همانند پیروزی انقلاب در تدوین قانون اساسی نیز بی بدیل بود. عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: در قانون اساسی ما، شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر ضامن اسلامیت قوانین است و این شورا به عنوان نهاد ناظرِ قوانین، پیش بینی شده است.

کدخدایی با اشاره به لزوم وجود سیستم‌های نظارتی، تصریح کرد: با وجود سیستم‌های نظارتی، مسلماً خطاهای اجرایی کمتر خواهد شد و در صورت فقدان این ساز و کار، جامعه به انحراف کشیده خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: جامعه‌ای موفق خواهد بود که دارای نظام نظارتی صریح، شفاف و روشنی باشد.

وی با اظهار تعجب از سخن برخی افراد مبنی بر عدم وجود شورای نگهبان، گفت: گاهی گفته می‌شود شورای نگهبان را برای چه می‌خواهید، اجازه دهید مردم بروند همینطور رأی بدهند. سؤال من این است آیا می‌توانید کشوری را پیدا کنید که بدون نهاد نظارتی باشد. در همه جای دنیا مخصوصاً اروپا و آمریکا، نهادهای نظارتی مانند دادگاه قانون اساسی وجود دارد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان خاطر نشان کرد: شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست و باید طبق موازین قانونی و حقوقی نظر بدهد.

کدخدایی در پایان ضمن تشکر از اداره کل روابط عمومی و پژوهشکده‌ی شورای نگهبان برای برگزاری این کارگاه، گفت: به همکاران اداره کل روابط عمومی پیشنهاد می‌کنم در نوبت های بعدی، ساز و کاری بیندیشند تا  کارگاه با آموزش‌های بیشتر و مباحث دقیق و تخصصی‌تر تشکیل شود.

در ادامه و به عنوان حسن ختام کارگاه آموزشی دو روزه، با حضور سخنگوی شورای نگهبان جلسه‌ی پرسش و پاسخی برگزار شده و به سؤالات حاضرین از سوی دکتر کدخدایی پاسخ داده شد.

کارگاه آموزشی شورای نگهبان ویژه‌ی اصحاب رسانه طی دو روز و در تاریخ های پنجم و ششم شهریور ۱۳۹۷ به همت اداره کل روابط عمومی و پژوهشکده‌ی شورای نگهبان و با همکاری مؤسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد.

 


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.