حسن هاشمی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگاران ایسنا و ایرنا با بیان اینکه توریسم درمانی کشور عملا در اختیار دلالان است، گفت: متاسفانه در بحث توریسم درمانی به خاطر اینکه ساختار مناسبی از نظر اینکه آژانس هایی که باید توریست را از مبدا آماده کرده و بحث نقل و انتقال او را انجام و برایش اسکان فراهم کنند نداریم، عملا این بازار در اختیار دلالان است.

 وی با نامناسب دانستن وضعیت توریسم درمانی کشور، گفت: متاسفانه ساختار مناسبی در توریسم درمانی کشور شکل نگرفته و نمی‌توانم آمار بدهیم که چقدر از این محل درآمد داریم یا چه تعداد توریست در این حوزه وارد کشور شده است.  

وزیر بهداشت به تشکیل کمیته ای در این زمینه با مشارکت وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی در ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: به اعتقاد من این کمیته می‌توانست عملکردی بهتر از عملکرد فعلی داشته باشد.

هاشمی افزود: در حال حاضر رییس سازمان میراث فرهنگی کشور که علاقمند به این حوزه نیز می‌باشد قرار است با رویکرد متفاوتی در زمینه توریسم درمانی برنامه ریزی کنند که بتوان از توان و مهارت جامعه پزشکی به خوبی استفاده کرد.

 وی افزود: در بحث خدمات پزشکی توریسم درمانی که به حوزه ما مربوط می‌شود، هم اکنون حدود ۲۰۰ بیمارستان در کشور قابلیت ارائه خدمات توریسم درمانی را دارند.  

به گفته وزیر بهداشت، ایران در زمینه خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی، انواع پیوند، اعمال جراحی چشم و لیزر درمانی دارای قابلیت های توریسم درمانی است.

 وزیر بهداشت در ادامه به تغییر نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در این شرایط همانطور که فرصت برای افزایش صادرات فراهم شده، بستر مناسبی نیز برای ارتقا خدماتی که هزینه آنها بصورت ارز دریافت می‌شود فراهم شده و باید از این فرصت استفاده کنیم.

 وی در ادامه با اشاره به تاثیر تغییر نرخ ارز بر قیمت دارو بویژه داروی بیماران خاص، گفت: بیماران خاص با توجه به تجربه تحریم قبلی طبیعتا نگرانی هایی دارند، اما این بار نمی‌گذاریم مشکلات قبلی تکرار شود.  برنامه ریزی خوبی در این زمینه صورت گرفته و جای هیچ گونه نگرانی برای این بیماران نیست.  

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل جدی در بحث دفع و بازیافت زباله های بیمارستانی و غیر بیمارستانی در کشور وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد با شرایط مطلوب در بحث معدوم سازی زباله ها یا بازیافت آنها فاصله داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.