دویچه‌وله نوشت، «جنیفر نیوستد» وکیل وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین ادعای خود برای گریز از اتهام بدعهدی واشنگتن، تهران را به فریبکاری متهم کرد و گفت: ایران در طرح شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری از روی نیت صادقانه به پیمان مودت متوسل نشده است!

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: نباید به ایران اجازه داد تا این دادگاه را به یک کمپین سیاسی و روانی تبدیل کند!

ادعای نیوستد درحالی مطرح می‎شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، کارزاری روانی و اقتصادی را علیه ایران به راه انداخته و آشکارا مردم را ناآرامی تشویق می‌کنند.

نیوستد پیشتر نیز مدعی شده بود دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت قضاوت درباره درخواست تهران مبنی بر تعلیق تحریم‎های آمریکا را ندارد.

به ادعای وی، پیمان مودت ایران-آمریکا که در سال ۱۹۹۵ میلادی امضا شد و ایران شکایت خود را با استناد به آن مطرح کرده است؛ نمی‎تواند مبنایی برای صلاحیت قضایی این دادگاه باشد.

به گزارش مهر، ایران در تیرماه، شکایت خود از آمریکا را در لاهه مطرح کرد. شکایت ایران به این دادگاه به خاطر خروج از برجام و بازگشت تحریم های آمریکا علیه تهران صورت گرفته است.

رویترز پیشتر به نقل از یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داده بود: ایالات متحده آمریکا در برابر شکایت ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه دفاع خواهد کرد. این مقام وزارت خارجه آمریکا شکایت ایران را بی‌اساس دانسته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.