«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (پنج‌شنبه) تأکید کرد که استان «ادلب» سوریه به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شده و رها کردن این مسئله اصلا گزینه‌ مناسبی در شرایط فعلی نیست.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»،‌ سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره رزمایش بزرگی که قرار است ارتش این کشور در سواحل غربی سوریه در دریای مدیترانه طی روزهای آینده برگزار کند، گفت که این رزمایش با توجه به شرایط فعلی سوریه کاملا توجیه‌ شده است.

با این وجود، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه درباره این رزمایش گفته که تصور نمی‌کند به اوضاع فعلی ادلب در سوریه ارتباطی داشته باشد.

وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد که ارتش این کشور در نظر دارد در تاریخ اول تا هشتم سپتامبر (دهم تا هفدهم شهریورماه) در سواحل سوریه در دریای مدیترانه رزمایش بزرگی را برگزار کند.

این رزمایش در شرایطی برگزار می‌شود که تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر منطقه ادلب در شمال سوریه اخیرا افزایش یافته است. کشورهای غربی و رسانه‌های این کشورها مدام گزارش‌هایی را در خصوص تدارک ادعایی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای انجام حملاتی گسترده در ادلب منتشر می‌کنند اما وزارت دفاع روسیه اخیرا هشدار داده که اطلاعات بدست آمده از میدان نبرد در سوریه از این امر حکایت دارد که آمریکا و متحدانش در حال انتقال تجهیزات پیشرفته خود به منطقه هستند و احتمالا برای انجام حمله‌ای علیه دولت سوریه آماده می‌شوند.

مسکو همچنین تأکید کرده که شواهد موجود نشان می‌دهد، تروریست‌های جبهه‌النصره و سازمان های وابسته آنها با همکاری کلاه‌سفیدها در حال انتقال تسلیحات شیمیایی کشتار جمعی به منطقه ادلب هستند و قصد دارند تا حمله‌ای ساختگی در این منطقه به راه اندازند و در نهایت دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان خود متهم کنند تا به این وسیله بهانه‌ای در اختیار آمریکا و کشورهای غربی برای انجام حملاتی موشکی علیه سوریه قرار دهند.

سخنگوی کاخ کرملین تأکید کرده است که با توجه به شرایط فعلی در استان ادلب سوریه، دست روی دست گذاشته اصلا توجیهی نخواهد داشت چرا که هر لحظه احتمال افزایش تنش‌ها در این منطقه وجود دارد.

استان ادلب که در شمال غربی سوریه و در مرز ترکیه واقع شده است از سال ۲۰۱۵ تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه است. دولت سوریه این عناصر را از شاخه های گروههای تروریستی می‌داند. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در تدارک آماده سازی و ارسال تجهیزات برای آغاز یک عملیات گسترده به منظور آزادسازی ادلب از چنگ تروریستها هستند. 

سخنگوی کاخ کرملین علاوه بر این، به موضوع روابط میان مسکو و واشنگتن اشاره کرد و گفت، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آمریکا قصد داشته باشد با روسیه به سازش برسد و مانع از اجرای تحریم‌های جدید ضدروسی شود، مشاهده نمی‌شود.

بنا بر این گزارش، دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از روز دوشنبه ۲۷ آگوست (۵ شهریورماه) رسما اجرایی شد و واشنگتن اعلام کرده که درباره اعمال دور دوم تحریم‌ها علیه مسکو بعدا تصمیم‌گیری می‌کند.

تحریم های جدید آمریکا شامل ممنوعیت کلی تأمین تجهیزات الکترونیکی و دیگر محصولات با کاربری دوگانه به روسیه است. البته آمریکا گفته است که اقدامات شدیدتری را در ماه نوامبر علیه روسیه اجرایی خواهد کرد که این تحریم شامل ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا خواهد بود.

طی روزهای گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ شرکت و ۶ کشتی روسی را به بهانه نقض تحریم‌های کره‌شمالی و فعالیت‌های سایبری و همچنین ۳۸ فرد و نهاد این کشور را به بهانه پرونده اسکریپال در لیست تحریم‌های خود قرار داد. همچنین مجلس سنای آمریکا پیشتر با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های بانکی روسیه با سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار اعمال کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.