در مراسم امضای این توافق نامه که در خارطوم پایتخت سودان برگزار شد ، «صلاح قوش» رئیس دستگاه امنیتی سودان ، «توت قلواک» مشاور «سالوا کی یر» رئیس جمهوری سودان جنوبی، «اسماعیل واس» میانجی گر سازمان توسعه شرق آفریقا (ایگاد) حضور داشتند.

«محمد احمد الدریدی» وزیر خارجه سودان درخصوص این توافق نامه گفت: در مرحله بعد، بندهای توافق نامه صلح به اجر درمی آید و آتش بس همه جانبه نیز عملی می شود و تضمین کننده های این توافق نامه که نمایندگانی از اوگاندا و سودان هستند، روز جمعه جلسه ای در خارطوم درخصوص ساز و کارهای اجرای این توافق نامه برگزار می کنند.

«مناوا پیتر» سخنگوی جنبش مردمی سودان به رهبری ماچار گفت: این جنبش بر اساس وعده های «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان مبنی بر تلاش برای حل کردن مسائل مورداختلاف باقیمانده میان طرفین، این توافق نامه را امضا کرد.

طرفین درگیر در سودان جنوبی، طی چند ماه پیش با میانجی گری کشورهای همسایه و از جمله سودان، بارها برای حل اختلافات با هم جلسه مشترک تشکیل دادند اما هر بار مسائلی باعث می شد به توافق نهایی دست نیابند.

دو روز پیش نیز اعلام شد ماچار رهبر مخالفان دولت از امضای این توافق نامه خودداری می کند اما بالاخره او راضی به امضای این توافق نامه شد. هنوز جزئیات دقیق این توافق نامه منتشر نشده است.

سودان جنوبی سال ۲۰۱۱ میلادی پس از جنگ های طولانی با دولت مرکزی سودان، از این کشور جدا شد و پس از برگزاری یک همه پرسی استقلال یافت. 

«سالوا کی یر» رئیس جمهوری سودان جنوبی سال ۲۰۱۳ در پی حوادثی «ریک ماچار» معاونش را به تلاش برای کودتا متهم کرد و پس از آن درگیری های داخلی در این کشور آغاز شد که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر و آوارگی حدود چهار میلیون تن از ساکنان این کشور شد. 

بحران در سودان جنوبی یکی از بدترین بحران های انسانی در قاره آفریقا طی چند دهه اخیر محسوب می شود. 

دو طرف اصلی درگیری در این کشور در ابتدا دو قبیله «دینکا» (قبیله رئیس جمهوری و بزرگترین قبیله در سودان جنوبی) و قبیله «نویر» (قبیله ماچار و دومین قبیله بزرگ این کشور) بودند اما پس از آن گروه های کوچک نیز به طرفین درگیری پیوستند. 

طی این درگیری ها، گزارش های زیادی مبنی بر حمله به غیرنظامیان، تجاوز به زنان در سطح گسترده و به کارگیری کودکان در جنگ ها و موارد زیاد نقض حقوق بشر گزارش شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.