آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه(دیروز) با انتشار گزارشی برپایبندی ایران به تعهدات خود طبق قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت تاکید کرد.

رسانه های مختلف خارجی در تیتر گزارش های خود بااشاره به گزارش آژانس، به اتفاق بر پایبندی ایران به توافق تاکید کردند. 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی در این زمینه نوشت: دیده بان هسته ای ملل متحد گفته است که ایران با وجود خروج آمریکا از توافق و از سرگیری تحریم هایی که به یک بحران اقتصادی کمک کرده است، به تعهداتش پایبند بوده است. 

این گزارش افزود: این دوازدهمین گزارش متوالی آژانس در تایید پایبندی ایران به توافقی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) گذشته آن را رد و تحریم را دوباره اجرا کرد.

این گزارش افزود: ترامپ، منتقد توافق هسته ای بوده و بارها در طول کمپین انتخاباتی اش متعهد به خروج از آن شده بود. دولت او گفته است که خروج از توافق به منظور فشار بر ایران برای توقف حمایت از گروه های شبه نظامی، مهار برنامه های موشک بالستیک این کشور و بهبود وضعیت حقوق بشر است.

واشنگتن پست نوشت:سقوط ارزش ریال باعث افزایش قیمت ها، از مواد غذایی تا سفرهوایی در ایران شده و به فشار بر دولت ایران منجر شده است.امضای توافق هسته ای دستاورد مهمی برای گشودن درهای ایران به روی اقتصاد جهان بود اما اکنون فروپاشی این توافق و افزایش قیمت ها باعث عزل دو نفر از وزیران کلیدی اقتصادی دولت توسط مجلس شده است.

این رسانه با اشاره به دور دوم تحریم های آمریکا که قرار است از ماه نوامبر (آبان) اجرایی شوند و تهدید آمریکا علیه کشورها برای به صفر رساندن واردت نفت ایران نوشت:برخی از متحدان آمریکا و به ویژه هند تمایلی به پذیرش این خواسته در کاهش یا توقف خرید نفت از ایران نشان نداده است.

واشنگتن پست نوشت: هنوز معلوم نیست که آیا گزارش آژانس به امضا کنندگان اروپایی توافق – آلمان، فرانسه و انگلیس، برای نجات توافق در بحبوحه تحریم های آمریکا کمک خواهد کرد یا نه؟. اما هم ایران و هم کشورهای اروپایی اشاره کرده اند که حفظ مفاد توافق آن چنان که هست غیرممکن است.

روزپنجشنبه «ژان ایو لودریان»وزیر امور خارجه فرانسه گفت ایران باید خواستار گسترش مذاکرات برای نجات توافق و پاسخگویی به برنامه موشکی و نقش این کشور در خاورمیانه باشد.

واشنگتن پست افزود:&#۳۹;رهبر عالی ایران روز پنجشنبه گفت که تردید دارد اروپا بتواند توافق را نجات دهد. وی بار دیگر با امکان مذاکره با آمریکا به عنوان موضوعی که ترامپ مطرح کرده است، قاطعانه مخالفت کرد.&#۳۹;

تارنمای رادیو لیبرتی (اروپای آزاد) هم نوشت: آژانس می گوید ایران به تعهداتش پایبند بوده است.

این رسانه هم درگزارش خود اذعان کرد اعلام پایبندی ایران به توافق در حالی بوده که آمریکا از این توافق خارج شده است.

اروپای آزاد افزود:آژانس در گزارش تازه خود گفت که بازرسان در چارچوب توافق به همه«سایت ها واماکنی که لازم بوده از آنها بازدید شود» دسترسی داشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد بر گزارش آژانس نوشت: همکاری فعالانه و به موقع ایران امکان دسترسی به تاسیسات ایران و اجرای پروتکل های الحاقی و افزایش اعتماد را فراهم کرد. آژانس درگزارش خود به پروتکل مربوط به جزییات پادمان ها و ابزارهای راستی آزمایی اشاره داشت. 

آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، افزود: در رابطه با میزان تولید اورانیوم غنی سازی شده در ایران، این روند تسریع نشده است و نرخ تولید این مواد ثابت بوده و تغییری حاصل نشده است.

این خبر آسوشیتدپرس را شبکه خبری ای بی سی نیوز آمریکا نیز بازنشر کرده است.

رویترز در بازتاب گزارش آژانس نوشت: آژانس در دومین گزارش فصلی خود از زمان اعلام خروج ترامپ از توافق هسته ای در ماه مه و اعمال دوباره تحریم ها گفت که ایران محدودیت سطوح غنی سازی اورانیوم، ذخایر اورانیوم غنی شده و دیگر مفاد توافق را رعایت کرده است.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت:با توجه به این که آمریکا بار دیگر تحریم هایی را اعمال کرده که طبق توافق لغو شده بودند، بسیاری از دیپلمات ها و تحلیلگران اکنون تردید دارند که با توجه به تلاش های اتحادیه اروپا برای مقابله با برخی از اثرات اقدام ترامپ، این توافق حفظ شود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه گفت: پایبندی به توافق اکنون تنها گزینه ایران نیست.

وی در توئیتی نوشت:ادامه احترام عملی به توافق(هسته‌ای) و پرهیز از سخن گفتن صرف در خصوص این تعهدات، تنها گزینه پیش‌روی ایران نیست.

به نوشته رویترز، لودریان در سخنانی بعد از انتشار گزارش آژانس گفت توافق هسته ای با وجود خروج آمریکا به قوت خود باقی است. 

وی از وزیران خارجه همتای خود خواست روز پنجشنبه در وین تشکیل جلسه دهند تا درباره سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران و اقدامات بیشتر برای حفاظت از ایران در مقابل تحریم های آمریکا و درخواست یک سازوکار دائمی به منظور امکان تداوم روابط تجاری با تهران مذاکره کنند. 

این گزارش به اقدامات اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت های اروپایی در مقابل تاثیر تحریم ها و تصویبب بسته کمک به بخش خصوصی ایران با وجود خروج شرکت های اروپایی بزرگ اشاره کرد و افزود: لودریان گفت ایران باید آماده مذاکره درباره طرح های هسته ای آتی، برنامه موشکی و نقش این کشور در سوریه و یمن باشد. در توافق هسته ای به این موضوعات پرداخته نشده است و ترامپ گفته این مهم ترین دلیل خروج واشنگتن از توافق هست.

ایران مذاکره در باره موشک بالستیک و نقش این کشور در خاورمیانه را رد کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آبزور انگلیس، شبکه آمریکایی ای بی سی نیوز، روزنامه نیشن، شبکه الجزیره، روزنامه سیاتل تایمز، گلف تایمز امارات، داون پاکستان، تارنمای بلومبرگ همگی در گزارش های خود اذعان کردند که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.