بخشی از مصاحبه را می خوانید:

 

بیانیه اخیر حزب کارگزاران در انتقاد از عملکرد رییس‌جمهور با واکنش شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه همراه شده است. در این بیانیه از حزب کارگزاران خواسته شده تا پیش از هر انتقادی نگاهی به عملکرد اعضای این حزب در دولت داشته باشند. منظور از اعضای کارگزاران که در دولت مشغول هستند چه افرادی است؟ هدف از مطرح کردن این موضوع چیست؟

من قصد اظهارنظر و پاسخ به بیانیه اعتدال و توسعه را ندارم.  دیگران نیز می‌توانند نظر انتقادی خود نسبت به برخی افراد را مطرح کنند. اینکه ما بخواهیم پاسخ برخی اظهارات را دهیم که منجر به جواب‌دهی طرف مقابل شود، درست نیست.

نظر حزب کارگزاران در ارتباط با عملکرد دولت و شرایط کشور همانی است که در بیانیه منتشر شد حال اگر کسی می‌خواهد نظرات حزب را به خودش بگیرد یا پاسخ دهد، برای ما مهم نیست. بیانیه‌ای که مشی انتقادی از دولت دارد، مخاطبش یک نفر نیست که کسی بخواهد جواب بدهد یا ندهد.

کارآمدی دولت و مسائل ذکر شده در بیانیه برای همگان اظهر من الشمس است و موضوعی اختلافی نیست. انتقاد ما از دولت انتقاد سازنده است. انتقادی است که به واسطه آن دولت بتواند کارآمدی خود را در راستای حل مشکلات کشور ارتقا دهد. این بیانیه در حد حرف سیاسی با احزاب نبوده است. اگر یک جریان، گروه یا حزب انتقادی نسبت به هر یک از اعضای دولت دارد، می‌تواند صراحتا این موضوع را بیان کند اما اینکه بخواهند جوابیه داده و مقابله کند، حزب کارگزاران وارد این بازی‌ها نخواهد شد زیرا شأن حزب کارگزاران از این موضوعات بسیار بالاتر است. ما یک انتقادی داشتیم و مطرح کردیم.

به نظر می‌رسد منظور از فرد تاثیرگذار در دولت که عضو کارگزاران است، اسحاق جهانگیری است. چندی پیش در خبرها آمده بود که اسحاق جهانگیری از عضویت در کارگزاران استعفا داده است. آیا این خبر صحت دارد؟

خبر استعفای آقای جهانگیری از کارگزاران دروغ است. ایشان پیش از این رییس شورای مرکزی حزب بودند که به دلیل گرفتاری‌های کاری از این سمت استعفا کردند و خبر منتشر ‌شده صحیح نیست.

نگاه انتقادی احزاب و افراد سرشناس جریان اصلاح‌طلب نسبت به دولت به مذاق بسیاری خوش نیامده و معتقدند اصلاح‌طلبان قصد دارند دولت را در شرایط کنونی تنها گذاشته و حساب خود را از دولت جدا کنند. چرا انتقاد از دولت منجر به پیدایش این گزاره شده است؟

جریان اصلاحات هیچ‌گاه خود را از دولت جدا نکرده است که اگر این اتفاق رخ داده بود ما این‌گونه اظهارنظر نمی‌کردیم. انتقاد از دولت مربوط به جلسه و بیانیه اخیر حزب نیست. اگر به مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌های تمامی اعضای حزب کارگزاران اعم از من، سخنگوی محترم حزب و همچنین سایر اعضا دقت کنید، از آغاز دولت ما مشی انتقادی خود را حفظ کرده‌ایم. در سال‌های اخیر من چند بار صراحتا از وزرا و شخص رییس‌جمهور انتقاد کرده‌ و گفته‌ام رییس‌جمهور خوب صحبت می‌کنند اما حرف خوب کافی نیست و به این اظهارات باید جامه عمل پوشاند. این اظهارات ربطی به اتفاقات اخیر ندارد که بگوییم چون دولت در شرایط سختی قرار گرفته قصد داریم تنهایش بگذاریم. اکنون نیز ما قایل به شکست دولت نیستیم که برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان فقط می‌خواهند در روزهای پیروزی کنار دولت عکس یادگاری بگیرند و نوبت به شکست که رسیده قصد خالی کردن میدان را دارند. ما باور نداریم دولت شکست خورده است بلکه معتقدیم دولت در جهت بهبود شرایط کشور، تامین مصالح ملی و همچنین بهبود شرایط زندگی مردم باید تحرک بیشتری از خود نشان دهد. راه‌های فعال‌تر شدن دولت، استفاده از نیرو‌های توانمند و کارآمد است.

این نیروهای توانمند و کارآمد در چه حوزه‌هایی باید به کار گرفته شوند؟

یکی از حوزه‌هایی که نیاز به تحول دارد، حوزه اقتصادی است. دولت باید از افراد صاحب تئوری در اقتصاد استفاده کند. یکی دیگر از حوزه‌ها سیاست خارجی است. در سیاست خارجی غیر از موضوع برجام دولت باید فعال‌تر عمل کند. برجام کار بسیار درخشانی بود و دکتر ظریف نیز برای آن بسیار زحمت کشید اما اگر به بیانیه حزب کارگزاران دقت شود، خواهید دید که از عملکرد وزارت امور خارجه نیز انتقاد شده است. ما نمی‌توانیم فقط نسبت به یک حرکت در وزارت خارجه دل خود را خوش کنیم بلکه وزارت خارجه باید ابعاد دیگری از سیاست خارجی را تحرک ببخشد. موضوعی که در بیانیه اخیر مدنظر بود، تقویت کارآمدی و نقد سازنده دولت بوده است. حزب کارگزاران در گذشته نیز صحبت‌هایی از این دست و به فراخور زمان شدید‌تر یا آهسته‌تر مطرح کرده و این صحبت‌ها حرف جدیدی نیست.

ارزیابی شما از جلسه سوال از رییس‌جمهور چیست؟ به عقیده برخی دولت نتوانست انتظارات از این جلسه را برآورده کند.

جلسه سوال از رییس‌جمهور با وجود انتقاداتی که وجود دارد، جلسه خوبی بود. این جلسه برای دولتی که می‌خواهد مدعی قانونگرایی، حاکم بودن خرد و نفی قلدری باشد، جلسه موفقی بود. بالاخره اینکه یک نفر به عنوان رییس‌جمهور در بهارستان قلدری و فحاشی نکند پیروزی است البته اگر رییس‌جمهور در مجلس با لحن و بیان قانع‌کننده‌تری صحبت می‌کرد مطلوب‌تر بود اما در این حد هم شکست برای دولت نیست. واقعیت آن است که دولت برای پاسخ به سوالات مصالح ملی را درنظر می‌گیرد و این کار خوبی است و اگر انتقادی هم وجود دارد نسبت به کارآمدی دولت است. درمجموع من معتقدم دولت با انتخاب نیروهای بهتر باید کارایی خود را تقویت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.