آسوشیتدپرس گزارش داد، برای بیش از یک سال امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه سعی کرد دونالد ترامپ را متقاعد کند تا طرز فکر و دیدگاهش درباره تغییرات آب‌وهوایی، توافق هسته‌ای ایران و تجارت جهانی را تغییر دهد، ولی رهبر ۴۰ساله فرانسه طی هفته جاری اذعان کرد که تلاش‌هایش ثمری نداشته و به‌جای آن باید بر تلاش‌هایش بر شرکای اروپایی تمرکز می‌کرده است.

این برای نخستین بار از زمان انتخاب ماکرون در ماه می ۲۰۱۷ میلادی است که وی اذعان کرده است از تأثیرگذاری بر رهبر ۷۲ساله آمریکا ناامید شده است.

نقطه عطف مهم در روابط رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا احتمالاً انتقادات تند ترامپ در نشست رهبران ناتو در ماه گذشته بوده است که رئیس جمهور آمریکا به‌شدت از عدم هزینه‌های کافی توسط برخی اعضای ناتو انتقاد کرد. چند روز بعد ماکرون با پوتین در مسکو دیدار کرد.

درست یک ماه قبل از نشست ناتو، ترامپ در نشست رهبران گروه ۷ در کانادا نیز حاضر به امضای بیانیه مشترک درباره تجارت نشده بود و این نشست را زودتر از زمان اعلام‌شده ترک و به آسیا سفر کرد.

ماکرون سیاست‌های آمریکا را که برای تغییر آنها سعی و تلاش زیادی کرده فهرست‌وار اعلام کرده است، این سیاست‌ها شامل شک و تردید نسبت به ناتو، سیاست‌های تجاری تهاجمی و یکجانبه، خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس و خروج از توافق هسته‌ای ایران بوده است.

فرانسوا هایسبورگ مشاور سابق دولت فرانسه و رئیس مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی به تغییر آشکار لحن رئیس جمهور فرانسه اشاره می‌کند و می‌گوید: ماکرون درک کرده است که دوستی با ترامپ زبانی نیست که بتواند کارایی داشته باشد، بنابراین به‌روش دیگری عمل خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد رهبران دو کشور هنوز علاقه دارند روابط گرم خود را به‌خلاف اختلاف نظر بر سر مسائل اساسی، حفظ کنند.

سارا هاکبی ساندرز سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: رهبران دو کشور به‌صورت مکرر درباره مسائل و چالش‌های مختلف جهانی رایزنی و مشورت می‌کنند. رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به همکاری نزدیک خود با ماکرون ادامه دهد تا منافع اقتصادی و امنیتی مشترک ما پیشرفت داشته باشد.

ترامپ و ماکرون ۱۱ اوت گفتگوی تلفنی درباره سوریه، ایران و خاورمیانه و مسائل تجاری داشتند و ترامپ با انتشار توئیتی اعلام کرد که یک گفتگوی تلفنی بسیار خوب با ماکرون داشته است.

ماکرون و ترامپ اکنون قصد دارند ۱۱ نوامبر با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار در مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس برگزار خواهد شد. ترامپ گفته است در این مراسم شرکت خواهد کرد.

ماکرون امیدوار است از این فرصت برای گفتگو درباره روابط تجاری جهانی با سایر رهبرانی که برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند، استفاده کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.