علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، درباره صحبت‌های اخیر تاجیک تئوریسین اصلاح‌طلب مبنی بر وجود شبه اصلاح‌طلبان منفعت‌طلب در این جریان که ضربات سنگینی را به اصلاحات وارد می‌کنند، اظهار کرد: طبعا نمی‌توان تضمین کرد که در یک جریان سیاسی فراگیر و گسترده همه اعضاء یک دست، مخلص، خالص و برجسته باشند و طبیعتا نسبت هریک از اصلاح‌طلبان با این جریان درجه‌ای دارد.

وی افزود: چه بسا کسانی به خاطر منافع شخصی به جریان اصلاحات وصل هستند و طبعا وجود اشخاصی که منافع شخصی را به خرد جمعی ترجیح می‌دهند، می‌تواند باعث بروز خساراتی برای اردوگاه اصلاح‌طلبان باشد.

وزیر تعاون در دولت اصلاحات تصریح کرد: در یک جریان سیاسی تأثیرگذار و فراگیر قطعا افرادی با مقاصد دیگر نفوذ می‌کنند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان این روزها بیش از هر مسئله‌ای به پوست‌اندازی نیاز دارند.

صوفی بیان کرد: همواره یک خلأ به نام تعریف واقعی اصلاح‌طلبی احساس می‌شود و مسئله مهمتر این است که به راستی چه کسی می‌تواند اصلاح‌طلبی را تعریف کند.

وی ادامه داد: رئیس دولت اصلاحات یکبار در بنیاد باران دست به تعریف ماهیت اصلاح‌طلبان زد و حتی کتابچه‌ای نیز در این باره منتشر شد. اما کار دقیق‌تری که بخواهد به تشریح جزئیات اصلاحات و اصلاح‌طلبی بپردازد صورت نگرفته، لذا مسئله‌ای که دکتر تاجیک به آن اشاره کرده‌اند بسیار صحیح است.

صوفی گفت: پوست‌اندازی در اصلاحات به این معناست که باید در رویکرد و ساز و کار این جریان تجدیدنظری اساسی صورت بگیرد، اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ با تدبیری جمعی باعث پیروزی روحانی شدند و دولت یازدهم بیش از آنکه انتظار می‌رفت موفق بود، تا جایی که برخی از مواضع اتخاذ شده از سوی روحانی حتی از آقای خاتمی هم بعید بود.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: مردم با همان سبقه‌ای که از روحانی در دولت یازدهم در ذهن داشتند، بار دیگر به حمایت اردوگاه اصلاحات از روحانی اعتماد کردند، اما اکنون مشاهده می‌شود که آقای روحانی چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای به سمت جریان راست داشته است.

وی افزود: اگر بخواهیم مجددا با مردم تجدید میثاق کنیم و اقبال آنها را به جریان اصلاحات بازگردانیم، باید دست به اصلاحات ساختاری بزنیم و گفتمان خود را تغییر دهیم، همچنین لازم است تا تعریف اصلاح طلبی و مصادیق آن را در دستور کار قرار دهیم.

صوفی خاطرنشان کرد: چندی پیش حجاریان متذکر شده بود که باید در جریان اصلاحات هسته‌ای سخت به وجود بیاید تا ماهیت حقیقی اصلاح‌طلبان مشخص شود که کسی نتواند خود را عضوی از این جریان بنامد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: به نظر می‌رسد که ادامه روندی که اصلاح‌طلبان تاکنون طی کرده‌اند سبب خواهد شد تا اعتماد مردم را از دست بدهند.

وی درباره فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از روحانی، گفت: اصلاح‌طلبان تلاش کردند که به هر قیمتی با روحانی بمانند، اما او بود که از جریان اصلاحات فاصله گرفت؛ کما اینکه چینش کابینه ریاست جمهوری و تیمی که رئیس جمهور با آنها کار می‌کند، بیانگر فاصله گرفتن او از اصلاح‌طلبان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.