در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، رودخانه‌ها و تمام زمین‌های اطرافش، "حریم" دانسته شده و به عنوان نقطه‌ای مهم از جغرافیای یک شهر و کشور محسوب می‌شود؛ نقطه‌ای که باید همواره دست نخورده از تبعات منفی ساخت و سازهای شهری درامان بماند.

 متاسفانه در کشور گاهی رویکرد متفاوتی در این خصوص وجود دارد و ساخت و سازهای بی رویه و به دور از اصول علمی در حریم رودخانه‌ها امری پیش پا افتاده و ساده تلقی می‌شود. چنانچه اکنون به فاصله چند متر از زاینده رود ساختمان‌ها و ویلاها در کنار یکدیگر قد علم کرده و بر رودخانه سایه انداخته‌اند، موضوعی که گلایه اهالی محلی را به همراه دارد. 

در این خصوص طی ماه‌های گذشته ایسنا تماس‌های مکرری از سوی برخی از اهالی روستای هویه فلاورجان مبنی بر ساخت و ساز ویلا در حریم رودخانه زاینده رود دریافت کرده است و محلیها مدعی هستند برخی از این ویلاها مربوط به نهادها و ارگان‌های دولتی است که با وجود پیگیری هنوز پاسخی دریافت نکردند.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: سامان دهی رودخانه زاینده رود یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت ما است و در این راستا به آزادسازی مسیر ۱۰ متری رودخانه می‌پردازیم تا بتوانیم دسترسی راحت تری به رودخانه داشته و از برداشت‌های غیرمجاز نیز جلوگیری کنیم.

حسن ساسانی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این خصوص ضمن ارائه مستندات لازم، طرح شکایت کرده و با جدیت پیگیر این مسئله است، افزود: دادگاه باید به ما حکم تخریب بدهد و به محض صدور این حکم، کار را در مدت 48 ساعت بعد پیگیری خواهیم کرد. برای پیگیری های بعدی باید منتظر حکم دادگاه و طی شدن مراحل قانونی آن باشیم. طبعا آن طرف ماجرا، وکیلی برای اثبات ادعای خود به کار گرفته و این مسئله باید از مجاری قانونی عبور کند. ویلاهای مربوط به دستگاه ها و ارگان ها قطعا در صورت صدور حکم دادگاه تخریب خواهند شد.

وی تاکید کرد: شرکت آب منطقه ای اصفهان هرگز اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه را نداده و به محض مشاهده چنین مسئلهای، حتی اگر ساختمان به صورت کامل ساخته شده باشد، حکم تخریب آن را از دادگاه دریافت و به صورت جدی اجرا خواهد کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: برخی از ساختمان‌ها از قبل ساخته شده‌اند، بنابراین روند دیگری برای تخریب آنها در پیش می‌گیریم و آنها را پس از دریافت حکم از سوی دادستانی به طور کامل تخریب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه موارد ساخت و سازهای غیرمجاز از طریق مشاوران شرکت آب منطقه‌ای و اطلاع از اعتراضات و شکایات مردمی به اطلاع این سازمان می‌رسد، اظهار کرد: گاهی بخشداران و مسئولان این امور را به اطلاع ما می‌رسانند که در این صورت بلافاصله به محل مورد نظر رفته، بررسی های لازم را به عمل می آوریم و در صورت لزوم، دیوارکشی را تخریب می‌کنیم.

 

آزادسازی ۹۹ هکتار از اراضی بستر دریاچه سد زاینده‌رود

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیشتر نیز از آزادسازی 99 هکتار از اراضی بستر دریاچه سد زاینده رود طی چهار ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به منظور اجرای تکالیف قانونی در راستای صیانت از کمیت و کیفیت منابع آب در مجموع 223 مورد اخطاریه صادر و تصرفات داخل بستر دریاچه سد زاینده رود به مساحت 99 هکتار با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی آزاد شد.

احمدرضا صادقی هم‌چنین از آزادسازی بستر رودخانه پلاسجان به طول 1100 متر و نهر آزادگان به طول 2800 متر خبر داد و افزود: هم اکنون با هماهنگی مقامات استانی و قضایی 3900 متر از تصرفات غیرقانونی بستر رودخانه در این دو موقیعت جغرافیایی آزادسازی شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، طرح مطالعات ساماندهی بستر به طول 250 کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها در سطح استان از محل اعتبارات ملی برون سپاری شده است، اظهار کرد: عملیات ساماندهی رودخانه‌های گازرگاه آران و بیدگل، مرق کاشان، شهرضا، خوانسار و زاینده رود در حال اجرا است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ساماندهی رودخانه زاینده رود در جهت تأمین آب شرب، صنعت، محیط زیست و کشاورزی یکی از مهمترین پروژه‌های ساماندهی استان است، خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی این رودخانه از سال ۹۳ از بند آبشار تا پل زیار شروع و به طول ۳۲ کیلومتر امتداد یافت و در این طول، جاده ساحلی احداث شد و به میزان هشت کیلومتر سنگ چین جهت تثبیت بستر انجام پذیرفت. هم‌چنین این طرح از سال ۹۵ مجدداً کلید خورد و تاکنون ۲۹ کیلومتر از طول رودخانه در بازه غرب شهر اصفهان بازگشایی و جاده دسترسی احداث شده است، از سوی دیگر بندهای غیرمجاز موجود بر روی رودخانه جمع آوری شد. 

وی درباره سایر اقدامات حفاظتی انجام شده، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در بازه روستای چم طاق، ابتدای ورود رودخانه زاینده رود به استان تا تالاب گاوخونی بیش از ۱۲۰ پرونده قضایی علیه متخلفان تشکیل و بیش از ۴۱۰ عدد اخطاریه صادر شده، هم‌چنین ۲۰ مورد طرح شکایت صورت گرفته و بیش از ۱۰۰ عدد پمپ غیرمجاز جمع‌آوری شده است.

صادقی با اشاره به طراحی بیش از ۴۰ تابلوی جدید هشدار دهنده توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، تصریح کرد: اطلاع رسانی عمومی به مجاورین رودخانه‌ها برای آگاهی نسبت به محدوده بستر و حریم و قوانین آن با استفاده از نصب این تابلوها، بنرها و پخش تراکت‌ها در بین اهالی این مناطق انجام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.