سانا گزارش داد، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلویزیونی این کشور تصریح کرد: جنجال رسانه‌ای پیرامون ادلب بخشی از ابزار آمریکا و غرب  مزدورانشان برای ریاکاری در منطقه است. امکان ندارد سوریه دربرابر رنج و درد دو میلیون سوری که تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارند ساکت بنشیند، این دولت از طریق توافق آشتی یا عملیات نظامی شهروندان سوری را از محاصره این گروه‌ها خلاص می‌کند.

مقداد تاکید کرد، خطر گروه‌های تروریستی جبهة‌ النصره و داعش کمتر از خطر نازیسم نیست که اروپایی‌ها در جنگ جهانی دوم با آنها جنگیدند، بنابراین هر کسی که با نازی‌ها جنگیده واجب است با تشکل‌های تروریستی موجود در سوریه هم مبارزه کرده و در حفاظت از مردم این کشور در سراسر آن کمک کند.

وی نسبت به ادامه حمایت برخی از کشورها از این گروه‌های تروریستی از طریق انتشار اکاذیب پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی با هدف حمایت از تروریست‌ها ابراز تعجب و تاکید کرد، این تروریست‌ها بودند که از سلاح شیمیایی استفاده کردند و ارتش سوریه از این سلاح‌ها در عملیات خود علیه تروریست‌ها استفاده نکرده است زیرا چنین سلاحی ندارد، اعتقادی به استفاده از آن ندارد و نیازی هم به استفاده از آن ندارد، همچنین سوریه پس از پیوستن به سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این سلاح‌ها را به سازمان تحویل داده است.

مقداد گفت: آمریکا اظهارات خصمانه‌اش علیه سوریه را پس از آن مطرح کرد که خود و همپیمانانش در تحقق اهدافشان مبنی بر تضعیف این کشور، پایان دادن به نقش ملی و منطقه‌ای آن و در نتیجه کنترل غرب از جمله رژیم صهیونیستی بر منطقه ناکام ماندند. سوریه به هرگونه حماقت غرب واکنش نشان خواهد داد، هیچ تهدیدی را نخواهد پذیرفت و به تضمین حقوق خود بر اساس همه قوانین بین‌المللی دفاع از خود ادامه خواهد داد.

وی گفت، کشورهای غربی هنوز نفهمیده‌اند که چرا طی هشت سال اخیر نتوانسته‌اند طرحی که برای سوریه آماده کرده بودند را اجرایی کنند، مساله‌ای که شکست و ناکامی آنها را در پی خواهد داشت. پیروزی سوریه و همپیمانان آن بر تروریسم همه تلاش‌های غرب را برای کنترل بر جهان و ظرفیت‌های آن به ویژه در چارچوب سیاست‌های جدید آمریکا ناکام گذاشته است.

مقداد تصریح کرد: امروز اعتبار سازمان ملل به خطر افتاده است زیرا کشورهای غربی تصمیم‌گیری‌ها در سازمان بین‌المللی را به دست گرفته‌اند و زیاده‌روی‌های موجود در بیانیه‌ اخیر دفتر دبیرکل سازمان ملل شاهدی بر مطابقت کلمات مورد استفاده آمریکا در بیانیه‌های خود پیرامون اوضاع سوریه با بیانیه‌های صادر شده از سوی برخی سازمان‌های بین‌المللی است.

این مقام مسؤول گفت: شایسته است که دفتر دبیرکل سازمان ملل اعلام کند، دولت سوریه مسؤول حفاظت از شهروندان خود است و طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت باید با تروریسم مبارزه کند اما همواره مانند ایالات متحده از تروریسم دفاع می‌کند.‌ این دفتر باید از دولت سوریه در مبارزه با تروریسم حمایت کند اما به جای آن بیانیه‌های بی‌ربط صادر می‌کند.

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه کشورهای غربی در راستای خدمت به تروریسم و تروریست‌ها زیرساخت‌های کشور را نابود کرده‌اند، ‌گفت، هدف اصلی این کشورها دفاع از منافع اسرائیل در منطقه است، یکی از اهداف اصلی واشنگتن طولانی کردن بحران در سوریه است.

وی درباره بازگشت آوارگان سوری هم گفت: دولت خواستار بازگشت همه آنهاست و وظیفه خود می‌داند که همه مستلزمات و خدمات ضروری آنها را فراهم کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.