تایمز آو اسرائیل گزارش داد، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه "یدیعوت آحارانوت" ادعا کرد که ایران ابعاد فعالیت‌های خود در سوریه را کاهش داده و به نظر می‌رسد ایران برنامه خود را برای آن چه ساخت کارخانه‌های تولید موشک در سوریه خوانده، متوقف کرده است.

وی همچنین در ادامه مدعی شد: ایران همچنان قصد دارد که بنادر و فرودگاه‌هایی را در سوریه ایجاد کند و بررسی ایده ساخت پاسگاه‌های مرزی در این کشور را ادامه می دهد.

لیبرمن در اظهاراتی بی پایه و اساس، "فعالیت سخت و روزانه" رژیم صهیونیستی در سوریه برای جلوگیری از انتقال تسلیحات پیشرفته به حزب‌الله و فشارهای آمریکا علیه ایران را به عنوان دلایل کاهش اقدامات نظامی ایران در سوریه مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که ایران پیوسته بر نقش مستشاری خود در صحنه سوریه تاکید کرده و متذکر شده است که حضورش در این کشور تنها به خواست دولت سوریه بوده است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین با هدف دامن زدن به اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران، با تایید اقدام آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ادعا کرد: فشار اقتصادی شدیدی علیه ایران وجود دارد که بودجه نیروهای ایرانی در خاورمیانه را که دو میلیارد دلار بود، کاهش داده و پول کمتری روانه سوریه و حزب‌الله می‌شود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که با اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های علیه ایران، فعالیت‌های آن در سوریه با کاهش بیشتری همراه خواهد شد و "حزب‌الله دیگر شرایط فعلی را نخواهد داشت".

این اظهارات از سوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند روز پس از آن صورت گرفته است که ایران و سوریه در سفر امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان به دمشق برای گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی توافق کردند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز هفته گذشته مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به آمریکا گفته است که خواستار خروج ایران از سوریه است اما نمی‌تواند نیروهای ایرانی را به خروج از این کشور وادار کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حتی با کمک آمریکا و روسیه هم خروج نیروهای ایرانی از سوریه غیرممکن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.