سیدعباس صالحی در نشست شورای اداری این استان اظهار کرد: با توجه به اهمیت سهم فرهنگ از نظر ساختاربندی، اگر به دنبال زیرساخت اصلی که فرهنگ باشد، هستیم سرانه فرهنگی بسیار کم است و باید افزایش یابد.

وی افزود: تبدیل حوزه‌های کوچک به حوزه‌های فرهنگی و هنری و همچنین بحث شهرهای خلاق در دستور کار قرار دارد که در نهایت شبکه‌ای از شهرهای خلاق را داشته باشیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ۴۰ سال پس از انقلاب اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: نمی‌گوییم به بخش اعظم آرمان‌ها رسیده‌ایم اما در حوزه فرهنگی اتفاقات کمی نداشتیم، باید به داشته‌های خود هم نگاه کنیم و نباید همیشه از نیمه خالی صحبت کرد.

صالحی  درباره رتبه‌های ایران در حوزه‌های مختلف در کشور بیان کرد: در سال ۱۹۶۰ میلادی در ایران میانگین امید به زندگی ۴۵ سال بوده است اما در سال ۲۰۱۶ به رتبه هفتم در جهان رسیده‌ایم و امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده است.

او ادامه داد: در حوزه کشاورزی در بین ۱۸۳ کشور  رتبه ۱۳  و در تولید محصولات دائمی کشاورزی رتبه ۱۷ را داریم، با توجه به اینکه اتفاقات گذشته نوعی تهدید ملی به حساب می آمد، در نتیجه پیشرفت چشمگیری داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه انرژی چهار شاخص وجود دارد که نشان می‌دهد ما تا حدی مسیر توسعه را درست حرکت کردیم، علی رغم اینکه جنگ و تحریم‌ها آزار دهنده بود رتبه دو را در جهان داریم.

صالحی گفت: در زمینه فناوری و ارتباطات با ۴۲ میلیون کاربر اینترنت رتبه ۱۷ در جهان را داریم و از نظر دسترسی نیز ایران رتبه ۲۲ را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در زمینه علمی و مقالات رتبه ۱۶ را در جهان و در منطقه رتبه اول داریم، در تمام حوزه‌ها فضای پیش برنده‌ای داشتیم، نمی‌خواهیم بگوییم نقص‌ها کم است بلکه هدف این است که با توجه به داشته‌هایمان امید به هم افزایی را افزایش دهیم.

او ادامه داد: در زمینه مرگ از طریق مشروبات الکلی رتبه ۱۸۳ را در جهان داریم، یعنی آخرین رتبه در جهان از آن ایران است که باید افتخار کرد به چنین مسئله‌ای و امید داریم در زمینه فرهنگی بیشتر از این‌ها خود را در دنیا نشان دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران سرزمین پرتوان موسیقی است، اظهار کرد: در این زمینه سهم قابل توجهی در استان‌های مختلف داریم که خراسان شمالی نیز یکی از این استان‌ها است.

صالحی بیان کرد: با تمام گفته‌ها مزیت‌های قابل توجهی در منابع انسانی داریم و در کنار آن محصولات فرهنگی بسیار زیاد اما چالش‌های مختلفی نیز وجود دارد که باید به فکر راه علاج باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه رنگین کمان زیبایی از اقوام در خراسان شمالی وجود دارد که این استان را شاخص کرده است، و با اشاره به اینکه طبق مطالعات انجام شده هرچه تعداد اقوام در منطقه‌ای زیاد باشد توسعه آن منطقه شتاب بیشتری می‌تواند داشته باشد، افزود: اگر استان خراسان شمالی فاصله‌ای با شاخص‌های توسعه دارد، می‌تواند با استفاده از وجه تمایز خود که حضور اقوام مختلف هستند شتاب بیشتری را در توسعه از آن خود کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استان خراسان شمالی در گذشته‌ی خود کارنامه بسیار خوبی دارد و از زمان پیش از اسلام نقطه اتصال تمدن نو بوده و همچنین کانونی برای تحرک‌های علمی و فرهنگی است.

صالحی اظهار کرد: ریشه‌های تاریخی کمک به ساخت فردایی بهتر می‌کند که این استان ریشه‌های تاریخی بسیار عمیقی دارد، این ریشه‌ها به کوثرهای عمیق سرزمین متصل هستند و با هدایت و بهره برداری درست از شرایط می‌توان آینده مطلوبی را ساخت.

او تصریح کرد: ۲۰ میلیون زائری که از استان خراسان شمالی به مقصد مشهد مقدس عبور می کنند بهترین موقعیت برای کسب درآمد است که باید بسترسازی مناسب برای اقامت‌های طولانی این زائرین شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان خراسان شمالی هرچند دیر هنگام به سمت توسعه اجتماعی حرکت کرده است اما با ویژگی‌های مهمی که دارد می‌تواند در این مسیر راه میانبری داشته باشد و زودتر از حد معمول این مسیر را طی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.