در ادامه این گزارش آمده است: سازمان بین دولتی FATF سال ۱۹۸۹ توسط اعضای گروه G۷ و برای مبارزه با پولشویی تشکیل شد. این سازمان در حال حاضر تلاش می‌کند بستری فراهم کند که دولت‌ها از پولشویی و کمک مالی به تروریسم فاصله بگیرند و بتوانند این فعالیت‌ها را کنترل کنند.

توصیه‌های FATF

براساس اعلام این سازمان در حال حاضر ۱۹۸ حوزه قضایی بالاترین سطوح توصیه‌های FATF را اجرا می‌کنند. انطباق فعالیت‌های یک کشور با توصیه‌های FATF در راه مبارزه با پولشویی و کمک به تروریسم توسط خود این سازمان، بانک جهان یا صندوق بین‌المللی پول بررسی می‌شود.

درباره این سازمان ۳ نکته بسیار حائز اهمیت وجود دارد.

اول - در توصیه شماره ۲۹ (از مجموع ۴۰ توصیه)، به اعضا توصیه شده یک واحد مستقل اطلاعات مالی تاسیس کنند. این واحد وظیفه دارد اطلاعات مربوط به مسائل پولشویی و کمک مالی به تروریسم را جمع آوری و بررسی کند. این واحد باید نتایج این بررسی‌ها را منتشر کند.

در ادامه این توصیه آمده " این واحد باید امکان دسترسی به داده‌های فعلی شامل اطلاعات مالی، اداری و قانون گذاری را داشته باشد تا بتواند درست کار کند. این واحد همچنین باید امکان همکاری مستقل با واحد‌های همتای خود در دیگر کشور‌ها را هم داشته باشد. "

دوم – جلسه عمومی مجمع تصمیم‌گیری FATF در سال سه بار تشکیل جلسه می‌دهد. جلسه عمومی بعدی این مجمع اکتبر آینده تشکیل می‌شود.

سوم – ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۸ FATF در بیانیه‌ای اعلام کرد دو کشور در موقعیت ریسک قرار گرفته‌اند: جمهوری خلق کره و ایران.

ایران تا اکتبر فرصت دارد ۹ اقدامی که هنوز آن‌ها را کامل نکرده انجام دهد در غیر این صورت در لیست سیاه قرار می‌گرد و شامل اقدام متقابل می‌شود. اقدام متقابل این سازمان عملکردی مشابه تحریم‌های بین‌المللی دارد با این تفاوت که این سازمان قدرت تحمیل تحریم ندارد.

لیست خاکستری

یکی از اقدام‌هایی که به آن‌ها اشاره شد تصویب و پیاده سازی «پالرمو» است. این کنوانسیون سال ۲۰۰۰ برای مقابله مالی با جرائم سازمان یافته آماده امضا شده است. برای تکمیل این اقدام و خارج شدن ایران از لیست خاکستری، دولت ایران ۴ لایحه تقدیم به مجلس این کشور کرد. دو لایحه از این ۴ لایحه که مرتبط با مبارزه با پولشویی و تایید کنواسیون پالرمو هستند، هنوز بلاتکلیف هستند. جنگ شدیدی بین دولت و مخالفان محافظه کارش (دولت در سایه) درباره تغییرات مالی که FATF درخواست کرده در جریان است.

چرا مخالفان تغیرات مورد نظر FATF اینقدر عصبی مخالفت می‌کنند؟

واحد مستقل مالی که بتواند داده‌های اطلاعاتی مختلف را بررسی کند و برای اتخاذ تصمیم درباره نتایج بررسی این داده‌ها قدرت داشته باشد و در عین حال بتواند درخواست اطلاعات مالی طبقه بندی شده داشته باشد در ایران بی سابقه است. این واحد از هیچ مقامی دستور نمی‌گیرد و براساس قوانین FATF باید به بیشترین حد ممکن از اطلاعات مالی دسترسی داشته باشد. چنینی واحدی که بتواند این اطلاعات را با واحد‌های مشابه در کشور‌های دیگر به اشتراک بگذارد برای مخالفان قابل پذیرش نیست.

ایران در لیست سیاه قرار می‌گیرد؟

در موضوع تحریم‌های آمریکا اروپا، روسیه و چین مقابل فشار‌های آمریکا مقاومت می‌کنند. در موضوع FATF، اما در صورتی که ایران وارد لیست سیاه شود نه تنها کشور‌های غربی بلکه روسیه و چین هم تجارت با ایران را متوقف خواهند کرد.

آن طور که ابوالفضل موسوی نماینده مجلس ایران اعلام کرده، تیم مذاکره کننده ایران که در حال مذاکره با آمریکا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا است، به روشنی به پارلمان این کشور اطلاع داده اگر می‌خواهند مذاکرات با اروپا موفق باشد باید ۴ لایحه را تصویب کنند.

هنوز مشخص نیست ایران تغییرات مورد نظر FATF را می‌پذیرد یا خیر؛ اما کاملا مشخص است که این کشور برای فرار از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF باید در کمتر از ۴۰ روز تکلیف را مشخص کند.

 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.